Tulevaisuuden yliopisto -projekti pyrkii muuttamaan yliopiston toimintakulttuuria

07.11.2014

– Opetus- ja oppimisympäristön tulisi tarjota turvallinen ja itselle luonnollinen tapa toimia. Opiskelijoiden tulisi kehittyä kohti itsenäistä toimijaa, joka on kykeneväinen säätelemään omaa toimintaansa, linjasi oppimistutkimuksen keskuksen erikoistutkija Mari Murtonen Tulevaisuuden yliopisto -seminaarisarjan avajaistilaisuudessa.

​Mari Murtosen esitelmää saapui kuuntelemaan opetushenkilökuntaa ympäri kampusta.

Murtonen käsitteli esitelmässään modernin yliopistokulttuurin haasteita. Murtosen mukaan yliopistojen perinteinen pedagoginen lähtökohta oli tutkimuksen kautta oppiminen, mikä ei enää vastaa nykypäivää.

– Yliopiston tavoitteet olivat ennen erilaiset, kun se tuotti omaan käyttöönsä tutkijoita. Tänä päivänä tuotamme erittäin moniin erilaisiin tehtäviin yhteiskunnassa asiantuntijoita.

Työelämän vaatimukset ja massayliopisto edellyttävät sekä opettajalta että opiskelijalta uudenlaista lähestymistapaa toimintaansa.

Turun yliopisto tarttuu haasteeseen

Ohjauksen ja opetuksen tukipalveluiden osastopäällikkö Erkki Härkönen kertoi Turun yliopiston tavoitteista Tulevaisuuden yliopisto -projektiin liittyen.

– Meillä on käynnissä oppimisympäristöjen kehittämishanke, joka alkoi vuonna 2013. Tavoitteena on, että urakan jälkeen meillä olisi yhdenmukaiset opetusteknologiset välineet helpottamaan opettajien arkea.

Tulevat tilat mahdollistavat Härkösen mukaan erilaisia lähestymistapoja opettamiseen.

– Pyrimme siihen, että opetushenkilökunnalla on teknologiset ja pedagogiset valmiudet uudistaa opetuskäytäntöjään.

Turun yliopistossa avattiin perjantaina 7.11. yliopiston opetushenkilökunnalle suunnattu Tulevaisuuden yliopisto -seminaarisarja. Suomen ylioppilaskuntien liitto aloitti tulevaisuuden yliopistoa visioivan projektin vuonna 2013. Hankkeeseen osallistuu Turun yliopisto mukaan lukien yhdeksän yliopistoa ympäri Suomea.

>> Tulevaisuuden yliopisto

Heikki Kettunen