Tulevaisuuden tutkimuskeskukselle EU-rahoitusta radikaalien innovaatioiden tutkimukseen

21.06.2017

EU:n komissio on myöntänyt rahoitusta ”Radical Innovation Breaktrough Inquirer (RIBRI)” -kehityshankkeelle, jonka koordinaattorina toimii saksalainen Fraunhofer ISI. Partnereina hankkeessa ovat Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus sekä romanialainen Institutul de Prospectiva. Hankkeen kokonaisrahoitus on n. 330 t€.

RIBRI-hankkeen tavoitteena on koota yhteen ja systematisoida tietoa maailmalla tuotettavista radikaaleista innovaatioista, sekä arvioida näiden innovaatioiden potentiaalia ja strategista merkitystä Euroopalle. Mikä tulee olemaan näiden innovaatioiden potentiaali ja toisaalta riski suhteessa globaaleihin muutosvoimiin ja arvoketjuihin? Hankkeen aikana tunnistetaan eurooppalaisen innovaatiotoiminnan kipupisteitä ja vahvuuksia. Hankkeen päätyttyä päätöksentekijöillä, tutkijoilla ja yrityksillä tulee olemaan käytössään raportti sadasta radikaalista innovaatiosta, jotka ovat toteutettavissa seuraavan 5−10 vuoden säteellä.

− Suomen ja Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kannalta hankkeen tekee erityisen kiinnostavaksi se, että EU:n komission ’Call for Tenders’ perustui keskeisesti eduskunnan tulevaisuusvaliokunnassa, Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen myötävaikutuksella, kehitettyyn Radical Technology Inquirer (RTI) -konseptiin, kertoo dosentti Osmo Kuusi. Hankkeen sisällöllisesti keskeisin osa tulee olemaan vastuullamme oleva, teknologista kehitystä luonnehtivien arvoverkkojen määrittely, jonka toteutamme laajan kansainvälisen kuulemisprosessin kautta, Kuusi lisää.

Tutkijoina hankkeessa keskuksesta ovat dosentti Osmo Kuusi ja tutkimusjohtaja Jari Kaivo-oja.

Lisätietoja hankkeesta: dosentti Osmo Kuusi, osmo.kuusi@utu.fi

Luotu 21.06.2017 | Muokattu 21.06.2017