Tieteen rahoittajat löytyvät yhdestä osoitteesta

04.03.2013

Kansallinen tieteen, taiteen ja kulttuurin Aurora-tietokanta on avattu. Se on kaikille avoin ja maksuton.

​- Turun yliopiston aiempaan TURA-tietokanteen verrattuna uutta on myöhemmin ohjelmaan liitettävä rahoitusvahti, projektipalvelupäällikkö Soile Haverinen Turun yliopiston tutkimuspalveluista kertoo.

Ensimmäisessä vaiheessa julkaistiin Auroran beta-versio. Kun lopullinen versio saadaan valmiiksi, rahoituksesta kiinnostunut voi  muun muassa syöttää ohjelmaan vahdin esimerkiksi tietyn rahoituslähteen  tai aihealueen mukaan.

- Kun vahdin mukaiset rahoitushaut ovat ajankohtaisia, käyttäjälle lähtee tieto omaan sähköpostiin,  Haverinen sanoo.

Uusi Aurora rakentuu Turun yliopiston 1990-luvun puolivälistä ylläpitämän TURA-tietokannan sekä Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan (SRNK) vuonna 2006 perustaman apurahatietokannan pohjalle. SRNK:n tietokannan perustana on vuosikymmeniä julkaistu kirjanen.

- Saatujen apurahojen määrä on suhteessa haettuihin ja Aurora helpottaa varsinkin ulkomaisten rahastojen löytämistä. Säätiöiden kannalta tämä auttaa varsinkin pienempiä ja rajatummalle aihepiirille tukea jakavia säätiöitä, joilla on ollut jopa vaikeuksia saada hyviä hakemuksia, SRNK:n asiamies Kai Kilpinen sanoo.

Tietokannassa on tiedot noin tuhannesta tieteen, taiteen ja kulttuurin rahoituslähteestä, joiden määrää pyritään kasvattamaan vuosi vuodelta.

- Kotimaiset rahoittajat ovat jo hyvin edustettuina, joten pyrimme lisäämään tietoja ulkomaisista rahoittajista, Haverinen kertoo.

Tietokanta ilmestyy suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sisällöt ovat rahoituslähteiden alkuperäisellä kielellä.

Auroran rakentamisessa ovat mukana SRNK, opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen yliopistot UNIFI ry, Ammattikorkeakoulujen rehtorien neuvosto ARENE sekä Tutkimuslaitosten neuvottelukunta TUNE.

Turun yliopiston tutkimuspalvelut järjestää myöhemmin ilmoitettavana aikana yliopiston sisäisiä infotilaisuuksia uudesta järjestelmästä.

Erja Hyytiäinen

Luotu 04.03.2013 | Muokattu 30.10.2020