Tieteen esillenosto toi hammaslääketieteelle Pro Congress -palkinnon

17.04.2013

Turun hammaslääketieteen laitos ja erityisesti professorit Pekka Vallittu, Timo Närhi ja Yrsa Le Bell ovat saaneet Pro Congress-palkinnon tunnustuksena pitkäjänteisestä ja tuloksellisesta kongressien järjestämisestä. Professorikolmikko paljastaa pitkälti vapaaehtoistyöhön pohjaavan toiminnan annin: kongressienkin ansiosta turkulainen hammaslääketieteen tutkimus on kiinteä osa kansainvälistä alan tutkimusta.

​Timo Närhi (vas.), Pekka Vallittu ja Yrsa Le Bell palkittiin pitkäkestoisesta ja tuloksellisesta työstä kongressijärjestäjinä.

​Palkinnon myönsi Matkailun edistämiskeskus ja sitä haki Turun kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto. Turun kaupungin kongressipäällikkö Sari Ruusumon mukaan hammaslääketieteen kongressivieraat ovat jättäneet vuosina 1994-2012 yhteensä yli viisi miljoonaa matkailueuroa Turkuun.

– Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen tutkimustoiminta on ollut aktiivista, innovatiivista, kansainvälisesti arvostettua ja moniin kliinisiin sovellutuksiin johtavaa jo 1960-luvun alusta saakka, Ruusumo perusteli sitä, mikä kongressivieraita vetää Turkuun.

Palkitun professorin Timo Närhen mukaan kansainväliset yhteydet ovatkin se syy, miksi Turussa on niin monia hammaslääketieteen kongresseja järjestetty.

– Kun on mukana alan kansainvälisissä järjestöissä ja tutkimus tulee tutuksi, meiltä helpommin kysytäänkin järjestäjiksi. Minä olen tällä hetkellä protetikkojen Euroopan järjestön presidentti ja sen kyljessä tuli kongressin järjestämismahdollisuus. Elokuussa Turkuun tulee 200-300 protetikkoa, Närhi sanoo.

Kasvot innostavat siteeraamaan

Vuoden 1994 jälkeen hammaslääketiede on järjestänyt 39 kansainvälistä kongressia ja seminaaria, joihin on osallistunut 4 342 henkilöä.  Professori Yrsa Le Bell näkeekin toiminnan kansainvälisen yhteistyön edistämiskeinona sekä kontaktien luomisena. Se vie myös tutkimusta eteenpäin.

– Yksi syy, miksi kongresseja on uskaltanut lähteä järjestämään, on Turun yliopiston erinomainen kongressitoimisto, Yrsa Le Bell sanoo.

Professori Pekka Vallitun mukaan toimintaan kannustaa mahdollisuus tuoda omaa kotiyliopistoa tunnetuksi muille tieteentekijöille. Kongressit ovat myös loistava tapa päästä sisälle oman alan tiedeyhteisöön.

– Kongresseissa tutkija myös saa kasvot, ja jos tutkija on saanut kasvot, sillä on merkitystä myös julkaisujen siteeraamisessa. tietoa on parempi levittää, kun näkyy itse ulkomailla ja voi esitellä oman tutkimusympäristönsä ihan fyysisesti, Vallittu sanoo.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Turun kaupunki