Teos Kiinan kansantasavallan historiasta

19.12.2012

Miksi Kiina ei kyennyt nousemaan johtavaksi kommunistiseksi valtioksi vaan tarjosi kansalaisilleen nälänhätää ja vainoja?

Kiinan kansantasavallan historia on ensimmäinen laaja suomenkielinen esitys
Kiinan kuudesta ensimmäisestä kansantasavallan vuosikymmenestä (1949–2009). Siinä tarkastellaan Kiinan vaiherikasta politiikkaa ja yleisempiä yhteiskunnallisia kehityskulkuja uusimman kansainvälisen tutkimustiedon ja ensikäden lähteiden perusteella.

Teos soveltuu erinomaisesti sekä yliopistojen kurssikirjaksi että yleislukemistoksi kaikille Kiinan nykyhistoriasta kiinnostuneille.

Teoksen ovat kirjoittaneet dosentti Lauri Paltemaa ja yliopistonlehtori Juha A. Vuori, jotka ovat opiskelleet ja tehneet tutkimustyötä Kiinassa. Kumpikin on väitellyt tohtoriksi Kiinan politiikasta. Yhdessä he ovat tutkineet maan toisinajattelua, internetvalvontaa ja teknologian politiikkaa.

Paltemaa on Kiinan oman aikamme historian dosentti ja työskentelee yliopistotutkijana Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksessa.
Vuori on valtiotieteiden tohtori ja työskentelee kansainvälisen politiikan yliopistonlehtorina Turun yliopiston politiikan tutkimuksen laitoksella.

TK

Luotu 19.12.2012 | Muokattu 29.10.2020