Taiteen tutkimuksen oppiaineet tuottivat yhteisen perusteoksen
Taiteiden tutkimuksen oppiaineryhmän projekti synnytti 2010-luvun alun taiteen tutkimuksen lähtökohtiin, kysymyksenasetteluihin, suuntauksiin ja käsitteistöön pureutuvan teoksen. Se on jo tulevan kesän pääsykokeissa oppiaineiden yhteinen valintakoekirja.
Tieteellinen Taide, kokemus ja maailma -teos pyrkii ilmaisultaan yleistajuisuuteen. Kirjoittajia on yli 20 yhteensä kuudesta eri oppiaineesta.
Teos toimii taiteiden tutkimuksen johdanto- ja oppikirjana, jossa jokaisessa luvussa tulee esiin sekä kunkin oppiaineen erityisyys että niiden välisiä yhtymäkohtia. Oppiaineet – musiikkitiede, taidehistoria, yleinen kirjallisuustiede, kotimainen kirjallisuus, mediatutkimus, sukupuolentutkimus - eroavat toisistaan ensisijaisen tutkimuskohteensa puolesta, mutta samalla monet kysymyksenasettelut, lähtökohdat ja lähestymistavat yhdistävät niitä toisiinsa.
Taiteiden tutkimusta tarkastellaan kirjassa viiden taiteenaloja eri tavoin leikkaavan käsitteen tai ilmiön kautta. Keskeiset käsitteet ovat ääni, kuva, kieli, väline ja sukupuoli.
Kirjoittajia jakavat näkemyksen, että taidetta voidaan lähestyä karkeasti jaoteltuna kahden ääripään eli aistimuksen ja maailman kautta. Taide koetaan aistien välityksellä, ja nämä aistimukset ja mielikuvat kytkeytyvät kokemussisältöihin, joiden varassa taide toimii ja jotka liittävät yksittäiset teokset taiteen traditioihin ja maailmaan.
Heinonen, Yrjö (toim.): Taide, kokemus ja maailma - Risteyksiä tieteidenväliseen taiteiden tutkimukseen, Utukirjat 2014.
EH