Tähtitiedettä kansien välissä – Knut Lundmarkin kokoelma

30.05.2024

Turun yliopiston tähtitieteen oppiaine juhlistaa tänä vuonna 100-vuotista taivaltaan. Kirjasto osallistuu merkkivuoden juhlintaan näyttelyllä, joka esittelee Knut Lundmarkin tähtitieteellisen kirjallisuuden kokoelmaa. Kokoelma käsittää paitsi tieteellisiä julkaisuja myös paino- ja valokuvia, astrologiaa ja kaunokirjallisuutta.

Knut Lundmark (1889–1958) oli Ruotsin merkittävimpiä astronomeja ja Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen professori Yrjö Väisälän hyvä ystävä. Kollegojen ystävyyden johdosta Lundmark testamenttasi kirjakokoelmansa Turun yliopiston tähtitieteen laitokselle.

Feeniksin ja Teutorin kirjastoissa pääset 7.6.2024 alkaen matkalle tähtitieteen historiaan läpi vuosisatojen. Näyttelyn teokset ulottuvat aina antiikin tähtikuvioihin liitetyistä myyteistä Einsteinin suhteellisuusteoriaan ja keskiajalla dokumentoiduista taivaankappaleiden liikkeistä varhaisiin valokuviin galakseista.

Tervetuloa tutustumaan näyttelyyn!

Luotu 30.05.2024 | Muokattu 30.05.2024