Syrjäytymistä ehkäistään monialaisella yhteistyöllä

11.12.2012

Turun yliopiston koordinoimassa hankkeessa pyritään antamaan syrjäytymisvaarassa oleville nuorille tekemistä, jonka kautta elämä pyritään saamaan hallintaan.

​Nuoret kesäleirillä Jurmon saaressa kunnostamassa VPK:n venevajaa.
Kuva: Ulla Leppävuori.

​Syrjäytymisen ennaltaehkäisemistä varten Turun yliopiston Koulutussosiologian tutkimuskeskuksessa (RUSE) on käynnissä NOTKE-hanke: Nuorten osaaminen ja työmarkkinavalmiudet tekemällä kuntoon ja elämä hallintaan. Hankkeen projektikoordinaattori Maiju Kanniston mukaan on tärkeää kannustaa nuoria tekemällä.

– Pyrimme ennaltaehkäisemään nuorten syrjäytymistä keskittymällä erityisesti peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa oleviin nuoriin, Kannisto kertoo.

Hankkeen toimintaa on Turussa, Liedossa ja Kaarinassa. Hankkeessa tehdään yhteistyötä kuntien nuorisopalveluiden, koulujen ja järjestöjen kanssa. Tarjontaa on kulttuurista liikuntaan, kesäleirejä, rakennusleirejä ja kokkikouluja.

– Meidän kulttuurikerho esimerkiksi tutustui teatteriin. Siitä yksi kerholainen sai kipinän lava- ja valaistustekniikasta ja pääsi opiskelemaan alaa. Innostamalla nuoria tekemään, he saavat myös uusia virikkeitä opiskelumahdollisuuksista peruskoulun jälkeen, Kannisto kertoo.

Perinnerakentamista saaristossa

Viime kesänä projekti järjesti Kaarinan Piispanlähteen koulun kanssa kesäleirejä Jurmon saaressa, jossa nuoret kunnostivat VPK:n venevajaa. Leirillä oli mukana nuorempien oppilaiden kanssa samaa koulua käynyt muutamaa vuotta vanhempi poika, joka opiskelee ammattikoulun rakennuspuolella.

– Tämä vanhempi opiskelija näytti mallia nuoremmille niin vajan rakentamisessa kuin opiskelun tärkeydessäkin, Kannisto kertoo.

Jurmon leirillä opittiin myös terveellisiä elämäntapoja omat ruoat kokkailemalla ja erätaitoja, kun leiriläiset yöpyivät puolijoukkueteltassa. Tavallisten arjen asioiden opettelu parantaa erityisnuorten elämänhallintaa. Loma-aikojen toiminta ja säännöllisyys ovat tärkeitä syrjäytymisvaarassa olevien nuorten toiminnassa.

Turun Varissuolla halutaan tarjota nuorille maksuttomia vaihtoehtoja harrastamiseen ja matalan kynnyksen toimintaa yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Varissuolla toimii kolme nuorten työpajaa.

– Varissuolla on aloitettu hiphop-musikaali Varisshow Turun Normaalikoulussa, jota ohjaa ammattilaisteatteriryhmä. Sinne on ollut vaikea saada ihmisiä, koska nuorilla ei ole pitkäjännitteisyyttä sitoutua toimintaan. Nuoret haluavat vain nopeasti toimintaa, ja musikaalinteossa onkin etsitty nuorille sopivia toimintatapoja. Hankkeessa on tarkoitus löytää nuorten toiminnan järjestämiseen hyviä käytäntöjä, joita voidaan hyödyntää hankkeen jälkeen laajemmin, Kannisto kertoo.

Varissuon nuorisotalolla pyörii myös afrobrasilialaisen taistelulajin capoeira-tunnit.

– On tärkeää, että toimintaa järjestetään sellaisissa paikoissa, joissa nuoret viihtyvät muutenkin. Ensimmäisellä kerralla capoeirassa oli 2 ihmistä, toisella 4 ja kolmannella kerralla jo 9. Sana kiirii ja paikalle on helppo tulla. Ensiaskelia elämänhallinnan kehittämisessä on se, että saapuu paikalle säännöllisesti ja sitoutuu toimintaan. Myös nuoren itsetunnon vahvistaminen on tärkeää, capoeirassa ei ole kilpailua ja jokaisen on helppo saada onnistumisen kokemuksia, Kannisto kertoo.

Koulutussosiologian tutkimuskeskuksen NOTKE-hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto ja kunnat. Hankerahoitusta valvoo Varsinais-Suomen ELY-keskus.

Teksti: Hannu Aaltonen

Kuva: NOTKE-hanke