Syöpäjärjestöiltä satojentuhansien eurojen tuki Turun yliopiston tutkijoille

16.11.2017

Syöpäsäätiö jakoi ennätykselliset 6,5 miljoonaa euroa apurahoina syöpätutkimukseen. Turun yliopistosta suurimman apurahan sai professori, akateemikko Sirpa Jalkanen tutkimusryhmineen.

​Syöpäsäätiön apurahaa jaettiin yhteensä 88 tutkijalle tai tutkimusryhmälle eri syöpien perustutkimukseen, tehostuviin hoitoihin, elämänlaatuun ja syövän ehkäisyyn.

Turun yliopistosta suurimman apurahan, 240 000 euroa, sai professori, akateemikko Sirpa Jalkanen tutkimusryhmineen tutkimukseen ”New Tools to Target Lymphatics and Prevent Cancer Growth and Spread”. Apuraha on kolmivuotinen.

Muita Syöpäsäätiön apurahan saajia Turun yliopistossa ovat professorit Juha Peltonen, Matti Poutanen ja Riitta Lahesmaa tutkimusryhmineen sekä dosentit Pekka Taimen, Sirkku Peltonen ja Riku Kiviranta tutkimusryhmineen. Lisäksi FM Sofia Aakko sai apurahan väitöskirjatyöhönsä.

Syöpäsäätiön kautta jaettiin lisäksi Tellervo Edessalon säätiön apuraha professori Ilmo Leivolle tutkimusryhmineen. Suomen Syöpäyhdistyksen Helena ja Otto Kankkusen rahaston kautta apurahan sai puolestaan professori Stina Syrjänen tutkimusryhmineen.

Syöpäsäätiön kolmivuotisen suurapurahan laajojen tutkimushankkeiden toteuttamiseksi sekä miesten että naisten yleisimmän syövän voittamiseksi sai kolme tutkimusryhmää: professori Anssi Auvisen ja professori G. Steven Bovan tutkimusryhmät Tampereen ylipistosta sekä professori Robert Winqvistin työryhmä Oulun yliopistosta.

Syöpäsäätiö myönsi lisäksi Roosa nauha -rahastostaan miljoonan euron rahoituksen Suomen Akatemian Tieteellä terveyteen -tutkimusohjelmaan. Syöpäsäätiön tuki kohdistui akatemiatutkija Liisa Kaupin koordinoimaan munasarjasyöpään liittyvään tutkimukseen.

Syöpäsäätiö on merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja kotimaassa. Vuonna 1948 perustettu säätiö toimii lahjoitusvaroin. Syöpäsäätiön suurin keräys on Roosa nauha.

>> Lue Syöpäsäätiön uutinen aiheesta
>> Katso kaikki apurahan saajat täältä

TJ

Luotu 16.11.2017 | Muokattu 20.11.2017