Suurlähettiläs Kim kehui luennollaan Suomen ja Etelä-Korean suhteita

04.04.2018

Korean tasavallan eli Etelä-Korean Suomen suurlähettiläs Soo gwon Kim vieraili Turun yliopistossa tiistaina 3.4. osana Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksen Korea-aiheista teemaviikkoa. Suurlähettiläs luennoi Calonian CAL 2 -salissa Suomen ja Etelä-Korean välisistä suhteista.

​Suurlähettiläs Soo gwon Kim kuvattuna luentonsa jälkeen.

​Suurlähettiläs Kim aloitti luentonsa kertomalla olevansa hyvin tyytyväinen siihen, että Suomen ja Etelä-Korean välit ovat todella hyvällä tolalla.

– Tyytyväisyys on kuitenkin vihollisemme ja meidän tulee panostaa entisestään välien kehittämiseksi. Suurlähetystössä toivomme erityisesti kulttuurisia, taloudellisia ja akateemisia avauksia yhteistyölle, Kim linjasi.

Suurlähettiläs Kim kiitteli luennollaan Turun yliopistoa, johon perustettiin jo yli kymmenen vuotta sitten Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskus. Kimin mukaan Itä-Aasia on väestöllisesti nopeimmin kasvava alue maailmassa ja siten tärkeä tutkimuskohde.

– Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksen perustaminen vuonna 2006 oli tästäkin syystä viisas ja kauaskatseinen teko Turun yliopistolta. Tahdon kiittää tästä yliopistoa ja Lauri Paltemaata, jonka johdolla Koreaan liittyvä opetus on noussut osaksi keskuksen toimintaa, Kim sanoi luennollaan.

Näköpiirissä Koreoiden liennytys?

Suurlähettilään taustat ovat ulko- ja turvallisuuspolitiikassa ja luennon päätteeksi hän kannusti opiskelijoita ja tutkijoita kysymään rohkeasti myös tästä aiheesta. Kimiltä kysyttiin parin viikon takaisesta Etelä- ja Pohjois-Korean sekä Yhdysvaltojen edustajien Suomessa järjestetystä tapaamisesta, mutta tästä hän ei osannut kertoa sen tarkemmin.

Kim nosti esiin kuun lopussa, 27.4. käytävät neuvottelut Etelä- ja Pohjois-Korean johtajien välillä. Suurlähettilään mukaan talouspakotteet ovat purreet Pohjois-Koreaan, ja maan nuoret johtajat ovat vakiinnuttaneet asemansa niin, että tapaamiselta voidaan odottaa merkittäviä tuloksia.

– Tuleeko Pohjois-Korea luopumaan ydinaseohjelmastaan? En voi varmuudella sanoa, mutta olen toiveikas liennytyksen suhteen, Kim päätti puheensa.

Turku Korea Week käynnistyi maanantaina 2.4. Korea-aiheisella verkkovisalla. Viikon varsinaisen ohjelman avasi tiistain luentoseminaari, jossa suurlähettiläs Kimin lisäksi luennoi Mee-hyang Yoon. Lisätietoa Turku korea Weekistä Facebookissa osoitteessa: https://www.facebook.com/TurkuKoreaWeek

Heikki Kettunen

Luotu 04.04.2018 | Muokattu 04.04.2018