Suomen Lääketieteen Säätiön apuraha 30 turkulaiselle tutkijalle

16.11.2018

Suomen Lääketieteen Säätiö jakoi tänä vuonna apurahoja kaikkiaan 208 tutkijalle. Turkulaisille tutkijoille myönnettiin yhteensä 30 apurahaa.

​Turkulaisille tutkijoille myönnetyistä apurahoista merkittävimmät ovat Turun yliopiston kliiniselle opettajalle, korva-, nenä- ja kurkkutautien EL, LT Sami Ventelälle myönnetty 150 000 euron Tutkimusryhmän perustajan apuraha ja tutkijatohtori, dosentti Juho Joutsalle myönnetty 50 000 euron Palaavan tutkijan apuraha.

Ventelä etsii uusia keinoja diagnosoida ja hoitaa pään ja kaulan alueen syöpiä, jotka muodostavat kuudenneksi yleisimmän syöpäryhmän maailmanlaajuisesti.

– Nyt saadun Suomen Lääketieteen Säätiön apurahan turvin pystymme tutkimaan tarkemmin pään ja kaulan alueensyövän molekyylibiologiaa ja tätä kautta löytämään ennusteellisia biomarkkereita, joita voidaan toivottavasti tulevaisuudessa käyttää parantamaan syöpäpotilaidemme hoitotuloksia. Apurahan turvin pystymme myös paremmin tekemään tutkimusyhteistyötä niin kansallisesti, kansainvälisesti kuin paikallisestikin. Nyt saatu apuraha, yhdessä aiemmin tällä viikolla uutisoidun Syöpäjärjestöjen rahoituksen kanssa, edelleen vahvistaa Turun Biotekniikan keskuksen kansainvälisen tason syöpäosaamisen keskittymää, Ventelä tiivistää.

Joutsa puolestaan tutkii, miten erilaiset liikehäiriöt, kuten Parkinsonin tauti tai dystonia, saataisiin tehokkaimmin kuriin aivostimulaatiohoidoilla.

– Suomen Lääketieteen Säätiön apuraha mahdollistaa post doc -vaiheeni tutkimustyön jatkamisen Suomessa keskeytyksettä. Kehitimme Harvardin yliopistossa uudenlaisen lähestymistavan liikehäiriösairauksien oireiden alkuperän paikantamiseen aivoissa. Tämän lähestymistavan pohjalta pyrimme luomaan aiempaa tehokkaampia aivostimulaatiomenetelmiä näiden sairauksien hoitoon. Myönnetyn apurahan turvin voin käynnistää tämän tutkimuslinjan Suomessa, Joutsa kertoo.

Eniten Turkuun jaettiin aloitteleville tutkijoille suunnattua 2 500 euron suuruista Eka-apurahaa. Se myönnettiin 13 turkulaiselle tutkijalle. Kaikkiaan Suomen Lääketieteen Säätiö jakoi apurahoja 2 026 000 euroa 208 tutkijan kesken.

>> Kaikki apurahat Suomen Lääketieteen Säätiön sivuilla

Luotu 16.11.2018 | Muokattu 27.11.2018