Suomen Akatemialta 2,3 miljoonaa Turun yliopiston tutkimusinfrastruktuureiden kehittämiseen

11.12.2018

Suomen Akatemia on julkistanut uudet rahoituspäätökset tutkimusinfrastruktuurihankkeista. Turun yliopistosta rahoitusta saa kolme tutkimusinfrastruktuuria.

Tutkimusinfrastruktuureilla tarkoitetaan välineitä, laitteistoja, tietoverkkoja, tietokantoja ja aineistoja sekä palveluita, jotka mahdollistavia eri vaiheissa tapahtuvan tutkimuksen. Ne voivat olla keskitettyjä, hajautettuja tai virtuaalisia ja ne voivat muodostaa toisiaan täydentäviä kokonaisuuksia ja verkostoja.

Suomen Akatemian rahoituspäätöksen saaneet Turun yliopiston hankkeet:

John Eriksson: Suomen Euro-Bioimaging ERIC -johtokeskus - toimintojen käynnistys (Konsortio: EuBI ERIC HQ)

Rahoituskausi 01.01.2019 - 31.12.2019, rahoitus 229 451 €

Euro-BioImaging (EuBI) on Euroopan laajuinen tutkimusinfrastruktuuri biologisen ja lääketieteellisen kuvantamisen tekniikoille. EuBI:n tehtävänä on tarjota avoin pääsy kuvadataan, koulutukseen sekä viimeisimpiin kuvantamistekniikoihin, jotka tällä hetkellä mullistavat biotieteitä. Euro-BioImaging on sisällytetty ESFRI:n tiekartalle vuodesta 2008 lähtien ja siitä on tulossa ESFRI-maamerkki. Vuoden 2018 loppuun mennessä Turkuun perustetaan EuBI ERIC organisaatio ja sen pääkonttori, EuBI-johtokeskus. Haluamme tarjota vahvan EuBI-johtokeskuksen, jolla on vahva pääkonttori ensimmäisestä päivästä lähtien. Tämän vuoksi haemme kolmivuotista rahoitusta Euro-BioImaging johtokeskuksen toimintojen käynnistämiselle Turussa.

Juhani Knuuti: Samanaikainen PET-MR-kuvantamislaite

Rahoituskausi 01.01.2019 - 31.12.2020, rahoitus 1 736 000 €

Projektin tarkoituksena on hankkia digitaalinen positroniemissiotomografia - magneettikuvausjärjestelmä (PET-MRI), joka mahdollistaa samanaikaisen kuvauksen. Samanaikainen PET-MRI-kuvantaminen avaa mahdollisuuden täysin uusiin tieteellisiin avauksiin erityisesti aivotutkimuksessa, mutta myös muilla lääketieteen aloilla. MRI:n erinomainen aika- ja paikkaresoluutio sekä mahdollisuus toiminnalliseen kuvantamiseen yhdistettynä PET:n molekyylikuvantamismahdollisuuksiin mahdollistaa sekä uusia tieteellisiä että kliinisiä sovelluksia. Valtakunnallinen PET-keskus on kansallinen tutkimuslaitos, joka keskittyy molekulaariseen kuvantamiseen PET-, MRI- ja tietokonetomografiakuvantamisella sekä ultraäänellä. PET-keskus on yksi alan keskeisistä kansainvälisistä toimijoista. Kuvantamisen infrastruktuuri, asiantuntemus ja yli 40 vuoden kokemus tekevät tutkimusympäristöstä erittäin houkuttelevan. Ehdotettu samanaikainen PET-MR-järjestelmä on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Ilari Sääksjärvi: FinBIF 2.0 - Suomen Lajitietokeskuksen toinen kehityssykli (Konsortio: FinBIF)

rahoituskausi 01.01.2019 - 31.12.2022, 323 682 €

Luonnon monimuotoisuus eli biodiversiteetti vähenee nopeasti. Tämä heikentää ihmiskunnan mahdollisuuksia sopeutua globaaliin muutoksen. Meidän on siksi opittava biodiversiteetistä lisää ja parannettava kykyämme suojella sitä. Tutkimusinfrastruktuuri ‘Suomen lajitietokeskus – FinBIF’ kiihdyttää lajitiedon digitointia, kokoamista ja avointa jakelua tutkimuksen, hallinnon, opetuksen ja liike-elämän tueksi. FinBIF on uudenlainen integroitu e-infrastruktuuri, joka yhdistää kolmenlaista lajitietoa (kokoelmanäytteet, lajihavainnot ja DNA), kytkee ne moderneihin tutkimusmenetelmiin mahdollistaakseen uuden tiedon synnyttämisen nopeasti sekä tuo nämä kaikki yhteen virtuaalisiin e-laboratorioihin, joissa lajitietoa voidaan analysoida yhdessä ympäristötietojen kanssa. Tämänkaltainen tutkimusinfrastruktuuri mahdollistaa tutkimuksellisten läpimurtojen saavuttamisen riittävän nopeasti, jotta uhanalaista biodiversiteettiä voidaan suojella ja hyödyntää kestävästi.

Kaikkiaan Suomen Akatemian tutkimusinfrastruktuurikomitea myönsi kansallisten ja kansainvälisten tutkimusinfrastruktuureiden kehittämiseen 12 miljoonaa euroa. Rahoitusta saa kahdeksan tutkimusinfrastruktuuria. Tutkimusinfrastruktuurikomitea tekee lisää vuoden 2018 hakukierroksen rahoituspäätöksiä tammikuun kokouksessaan.

Luotu 11.12.2018 | Muokattu 11.12.2018