Suomalainen Peerage of Science -palvelu yhteistyöhön Springer-julkaisutalon kanssa

30.10.2014

Peerage of Science -vertaisarviointipalvelu on solminut mittavan yhteistyösopimuksen maailman kolmen suurimman joukkoon kuuluvan Springer -julkaisutalon kanssa. Sopimus kattaa Springerin koko tiedeportfolion eli lähes 3000 tieteellistä lehteä.

​Maailmanlaajuisesti julkaistaan vuosittain n. 1,4 miljoonaa vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia. Vertaisarviointimenettely erottaa tieteelliset julkaisut muista. Suomalainen Peerage of Science on kaikille tutkijoille avoin ja ilmainen palvelu. Sen ensisijainen tarkoitus on tuottaa ratkaisuja tieteellisen vertaisarvioinnin ja julkaisemisen haasteisiin sekä parantaa tieteentekijöiden asemaa ja tieteen tekemisen edellytyksiä.

Peerage of Science -vertaisarviointipalvelu on solminut mittavan yhteistyösopimuksen maailman kolmen suurimman joukkoon kuuluvan Springer-julkaisutalon kanssa. Yhteinen tavoite on nopeuttaa ja parantaa tieteellisten käsikirjoitusten arviointia ja julkaisua.

– Olemme todella innoissamme Springer-yhteistyöstä, joka tarjoaa tieteentekijöille valittavaksi aiempaa kattavamman valikoiman tieteellisiä lehtiä. Mukana oli jo ennestäänkin useita lehtiä, kuten poikkitieteellinen PLOS ONE, mutta nyt voin olla varma, että jokainen tieteentekijä löytää halutessaan valikoimasta omalle käsikirjoitukselleen sopivan julkaisufoorumin, Peerage of Science -idean isä Janne-Tuomas Seppänen kertoo.

– Springer hyötyy sisään tulevien käsikirjoitusten korkeammasta laadusta ja julkaisuprosessin tehokkuuden kasvusta. Kirjoittajat hyötyvät nopeutuneesta käsittelystä töidensä julkaisemisessa, Dr. Harry Blom, Springer Vice President of Publishing Development -osastolta kertoo.

Kotimaan tutkijayhteisö hankkeen tukena

Springer-yhteistyön siivittämänä myös Turun yliopisto on liittynyt Jyväskylän yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston joukkoon Peerage of Science vertaisarviointipalvelun tukijoina.

– Olen ylpeä siitä, että Suomesta löytyy Peerage of Sciencen kaltaista ruohonjuuritason aloitteellisuutta, jolla tutkijoiden asemaa pyritään parantamaan suurten monikansallisten julkaisutalojen dominoimalla julkaisukentällä. Nyt kun kansainväliset suuret julkaisijat ovat ottaneet kopin Peerage of Sciencen aloittamasta vertaisarvioinnin murroksesta, on tutkijayhteisön aika osoittaa aloitteelle ennakkoluulottomasti tukeaan. Turun yliopiston tutkijat ovat tämän suhteen esimerkillisiä, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen toteaa.

Palvelun ovat kehittäneet ja perustaneet Jyväskylän yliopiston tutkijat tohtori Janne-Tuomas Seppänen, sekä professorit Mikko Mönkkönen ja Janne Kotiaho.

>> Peerage of Science

TK