Siisti asuinympäristö ehkäisee tuhopolttoja

20.10.2014

Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan julkaisema raportti kertoo tahallisesti sytytettyjen tulipalojen kohteista, tekijöistä ja taustoista.

Vuosittain tahallisia paloja sytytetään noin 2000. Tyypillisesti tulipaloja sytytetään siellä, missä ihmiset liikkuvat: kodeissa, pihoilla, puistoissa ja kaduilla. Tuhopoltoista on tullut pysyvä ilmiö suomalaisessa yhteiskunnassa, vaikka niiden määrä onkin vähentynyt viime vuosina.

Varsinkin pienempiä tuhopolttoja voidaan ehkäistä poistamalla asuinympäristöistä ylimääräiseksi jääneitä materiaaleja. Esimerkiksi Roskakatosten sekä paperi- ja vaatekeräyslaatikoiden sytyttelyä voidaan estää sijoittelulla ja lukitsemisella.

Tuhopolttojen taustalla olevat syyt vaihtelevat. Ilkivalta on yleistä, mutta syyt saattavat liittyä myös esimerkiksi petokseen tai kostoon. Yli puolet rikostapauksista jää selviämättä.

Tiedot käyvät ilmi Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan julkaisemasta ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tutkija Tuula Kekin laatimasta raportista Poltettu – Tahallisesti sytytetyt tulipalot 2012.

TK

Luotu 20.10.2014 | Muokattu 27.07.2021