Seminaarissa keskusteltiin vapaan tieteen edistämisestä ja pakolaistutkijoiden tilanteesta

07.06.2018

Miten pakolaistutkijat voisivat uudistaa suomalaista korkeakoulutusta? Opetushallituksen, korkeakoulujen ja yritysten asiantuntijat keskustelivat aiheesta kaikille avoimessa seminaarissa Turun yliopistolla keskiviikkona 7.6.

​Erkki Sutinen tulevaisuuden teknologioiden laitokselta juonsi seminaaria.

​Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestivät yhteistyössä Turku Business Regionin kanssa englanninkielisen Renaissance by Refugee Scientists -seminaarin, jossa tarkasteltiin eri näkökulmista pakolaistutkijoiden tilannetta.

Seminaarissa pohdittiin, kuinka vastaanottajamaat voisivat ottaa pakolaistutkijat paremmin mukaan etsimään ratkaisuja yhteisöjen haasteisiin.

– Kaikki tietävät, että Suomessa on huutava pula it-alan työntekijöistä ja tarvitsemme lahjakkaita ihmisiä näihin tehtäviin. Lisäksi erilaisista taustoista suomalaisiin yliopistoihin tulevat henkilöt tuovat mukanaan uusia näkemyksiä ja uudistavat yliopistojen perinteistä ajattelua, Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitoksen johtaja Erkki Sutinen sanoi tilaisuudessa.

Luonnontieteen ja tekniikan tiedekunnan dekaani Tapio Salakoski painotti puheenvuorossaan, että pakolaistutkijoiden ottaminen voimakkaammin osaksi yliopistoa on todellinen win-win-tilanne.

– Suurin osa meistä tahtoo tehdä hyvää. Rajat ylittävällä yhteistyöllä voimme auttaa hädänalaisia tutkijoita luopumatta itse mistään ja täten vahvistaa humboldtilaista sivistysyliopistoa, Salakoski sanoi.

Siirtolaisinstituutin vastaava tutkija Marja Tiilikainen pohjusti seminaarin keskustelua kertomalla, minkä verran Suomeen saapuu ihmisiä ulkomailta, ja pohti erityisesti pakolaisena tulleiden asemaa Suomessa.

Scholars at Risk tukee hädänalaisia tutkijoita

Turun yliopisto ja Åbo Akademi ovat mukana kansainvälisessä Scholars at Risk -verkostossa, jonka tavoitteena on suojella vainottuja tutkijoita ja edistää tieteen ja tutkimuksen vapautta.

Verkosto tukee eri tavoin hädässä olevia tutkijoita muun muassa kutsumalla heitä tieteellisiin konferensseihin tai vieraileviksi tutkijoiksi.

– Samalla verkosto edistää suomalaisen korkeakoulutuksen kehittämistä, sillä tänne tulevat tutkijat ovat erilaisten taustojensa vuoksi voimavara, joka haastaa meidät. Tutkijoiden monipuolisuus tukee yliopistojen keskeistä yhteiskunnallista tehtävää kriittisen ajattelun ja avoimen keskustelun edistäjinä. On tärkeää huomioida myös erilaisten kansainvälisten osaajien rooli positiivisen rakennemuutoksen edistäjinä kotimaansa lisäksi tuen myöntäneen korkeakoulun omalla alueella, esimerkiksi Varsinais-Suomessa, toteaa Sutinen, joka on Suomen Scholars at Risk -verkoston toinen puheenjohtaja.

Lisätietoa:

Seminaarin ohjelma löytyy osoitteesta https://tech.utu.fi/en/renaissance/

HK

Luotu 07.06.2018 | Muokattu 07.06.2018