RajatOn tuottaa e-oppimateriaalia tiedekasvatukseen
Lasten ja nuorten taitoja tunnistaa, tulkita ja kyseenalaistaa lähiympäristössään ja eri mittakaavatasoilla ilmeneviä rajoja parannetaan Turun yliopiston ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston RajatOn-hankkeella.
Rajaa tutkitaan useimmiten hallinnollisesta näkökulmasta kuten valtioiden, kuntien tai kaupunginosien rajoina. RajatOn-hankkeessa rajaa tarkastellaan viidestä eri näkökulmasta: talous, politiikka, kulttuuri, luonto ja ympäristö sekä aluemaantiede.
Turun yliopiston maantieteen ja geologian laitoksen ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston Etelä-Karjala-instituutin yhteinen hanke tuottaa avointa, verkkopohjaista oppimateriaalia ja pedagogisia malleja perusopetuksen tiedekasvatukseen.
– Tietoisten tai tiedostamattomien rajojen vetäminen ”meidän” ja ”muiden” välille on ihmiselle ominaista, ja nämä rajat ohjaavat valintojamme sekä arkista toimintaamme, projektitutkija Krista Koskela Turun yliopistosta kertoo.
Esimerkiksi kaupunkiympäristössä rajanveto voi johtaa kaupunkialueiden eriytymiseen sekä paikattomuuden ja toiseuden tunteiden voimistumiseen. Kansainvälisessä politiikassa rajateemat näyttäytyvät moniulotteisina ja vaikeasti määriteltävinä kysymyksinä sekä konflikteina.
Medialla on keskeinen rooli rajojen, aluekäsitysten ja alueellisen todellisuuden tuottajana, ja sosiaalisen median välineet edelleen muokkaavat ja kärjistävät yksilöiden käsityksiä.
Viisi eri lähtökohtaa rajan tutkimiseen
Rajaa tutkitaan useimmiten hallinnollisesta näkökulmasta kuten valtioiden, kuntien tai kaupunginosien rajoina. RajatOn-hankkeessa rajaa tarkastellaan viidestä eri näkökulmasta: talous, politiikka, kulttuuri, luonto ja ympäristö sekä aluemaantiede.
– Esimerkkien avulla tutustutaan erilaisten rajojen ominaisuuksiin ja olemassaolon perusteisiin sekä samalla pohditaan rajojen rajaamia alueita ja alueellista erilaisuutta, Koskelo kertoo.
Hanke synnyttää eri kokoisia oppimispaketteja
Materiaalin tuottamisesta vastaan Koskelon mukaan materiaalin tarkoituksena on innostaa erilaisia oppijoita tieteen ja tutkimuksen pariin sekä helpottaa oppiaineiden integrointia kouluissa.
RajatOn-hanke sai opetus- ja kulttuuriministeriöltä sen ensimmäistä kertaa tiede- ja taidekasvatuksen kehittämiseen myöntämää rahaa 130 000 euroa. Avustettavien hankkeiden valinnassa painotettiin uusien yhteistyöverkostojen luomista sekä hankkeita, joissa hyödynnetään digitaalisten tietoaineistojen avautumista sekä tietoverkkoja ja sosiaalista mediaa.
Tiedekasvatushanke on vuoden mittainen ja se käynnistyy toukokuussa 2014.
Teksti: EH
Kuva: Allen Ormond