Projektiässillä taskut täynnä työelämätaitoja

18.04.2013

Projektiässien toisen kauden päätteeksi parisenkymmentä opiskelijaryhmää, joiden joukossa oli myös muutama kansainvälisistä opiskelijoista koostuva tiimi, esittelivät projektiensa tuloksia. Opiskelijat suuntaavat nyt uusiin haasteisiin mukanaan tiimityö- ja ajanhallintataitoja sekä konkreettista käytännön osaamista.

​Projektiässät-hankkeessa edistetään korkeakouluopiskelijoiden työllistymistä kehittämällä opiskelijoiden projekti- ja ryhmätyötaitoja sekä luomalla kontakteja työnantajien ja opiskelijoiden välille. Projektin aikana opiskelijat tekivät töitä paikallisille työnantajille ja kehittivät jotain heidän toimintansa osa-aluetta.

Projektiässien kaksi ensimmäistä kautta ovat takanapäin. Hankkeen vetäjä, koulutuspäällikkö Ari Koski on tyytyväinen juuri päättyneen toisen kauden antiin.

– Täysin haasteitta ei selvitty, mutta kaikissa toimeksiannoissa päästiin maaliin ja tuloksia syntyi. Opiskelijat ovat kertoneet oppineensa tunnistamaan paremmin omaa osaamistaan ja sellaisiakin taitoja, joita eivät aiemmin ajatelleet itsellään edes olevan. Oman mukavuusalueen ulkopuolelle astuminen kannattaa, Koski kehottaa.

Kahden kauden perusteella Projektiässien työryhmätiimi voi jo vetää johtopäätöksiä siitä, mikä kuviossa toimii ja mikä ei. Yksi tulevista haasteista on tavoittaa edelleen eri alojen opiskelijoita. Tällä kertaa mukana oli selvästi eniten humanisteja ja yhteiskuntatieteilijöitä.

– Esimerkiksi kauppakorkeakoululla ja ammattikorkealla työelämäyhteistyötä tehdään paljon jo ennestään. Haasteena on miettiä, mikä Projektiässien paikka on suhteessa muuhun yhteistyöhön – mihin tarpeeseen voimme vastata, Koski pohtii.

"Tämä on ollut todella palkitsevaa"

Tällä kaudella ensimmäistä kertaa mukana olleet kv-opiskelijat saivat Kosken mukaan todella myönteistä palautetta toimeksiantajiltaan. Muotoilualan pienyritys Mum'sin markkinointia kehittäneille Elisa Bertierille ja Ryo Katakabelle Projektiässät oli tilaisuus heittäytyä johonkin aivan uuteen.

– Panostimme tähän tosissamme, ja lopulta oli tosi palkitsevaa nähdä työmme tulokset. Työnantaja oli tyytyväinen ja hänen kanssaan oli ilo tehdä töitä - hän oli aina motivoiva ja ystävällinen, antoi meille vapautta ja arvosti mielipiteitämme. Saimme tilaisuuden laittaa jo osaamamme teorian käytäntöön ja opimme konkreettisia taitoja, joita kirjata CV:hen, opiskelijat kertovat.

Katakabelle Mum'sin projekti oli ensimmäinen kosketus oikeaan työelämään.

– Konkreettisten työkalujen kuten videoeditoinnin ohella opin eniten ryhmätyö- ja kommunikointitaitoja sekä ajanhallintaa, Katakabe miettii.

Värikäs ja täydellinen tiimi

Kangkang Wang, Olga Daschevici, Ghimire Ramesh, Natalia Pakharukova ja Elizaveta Shabanoba keräsivät projektissaan tietoa Venäjän biotekniikan markkinoista ja siitä, miten edistää suomalaisten tuotteiden vientiä maahan. Daschevicin mukaan opiskelijoiden erilaiset taustat tekivät ryhmästä täydellisen.

projektiassat300px.jpg

– Meillä oli todella värikäs tiimi, täydellinen tiimi. Opiskelemme markkinointia, biokemiaa, IT-alaa ja psykologiaa. Kaikkia meitä kiinnostaa oma alamme, mutta projektin myötä saimme tilaisuuden innostua myös jostakin aivan muusta – soveltaa oman alamme osaamista jollekin toiselle, Daschevici selittää.

Pakharukova, kuten Katakabe, kertoo oppineensa eniten tiimityöstä ja ajanhallinnasta.

– Ryhmätyö tuo vastuuta, sillä tiimin jäsenet nojaavat toisiinsa ja kaikilla on yhteiset deadlinet. Haasteena oli jakaa työtehtäviä ryhmän jäsenten välillä kunkin erityisosaamisen mukaan.

Opiskelijat painottavat myös aidon työelämän toimeksiannon tärkeyttä.

– On hienoa tietää, että työstämme on ihan oikeasti hyötyä työnantajalle, tiimi hymyilee.

Projektien tuloksia esiteltiin torstaina 11.4.2013 Educariumissa, Turun yliopistossa.

>> Lisätietoja
Prezi-esitys