Professori Louis Clercille arvostetun Ordre des Palmes académiques -ritarikunnan kunniamerkki

21.11.2017

Ranskan valtio on myöntänyt 13.10. Turun yliopiston poliittisen historian professori Louis Clercille Ordre des Palmes académiques -ritarikunnan Chevalier-kunniamerkin. Ranskalaissyntyinen Clerc sai tunnustuksen työstään Suomen ja Ranskan välisten kulttuurisuhteiden edistämiseksi.

Louis Clerc on tutkinut urallaan muun muassa kansainvälisten suhteiden historiaa, julkisuus- ja kulttuuridiplomatiaa sekä Suomen ulkopolitiikkaa. Clerc on tehnyt tutkimusta suomeksi, ranskaksi ja englanniksi. Kunniamerkki tuli professorille yllätyksenä.

– Tutkijan työ on usein yksinäistä. Tuntuu samalla oudolta ja hyvältä, että työni Ranskan ja Suomen historian parissa pannaan merkille tällä tavalla, Clerc toteaa.

Kunniamerkki luovutettiin Ranskan Suomen-suurlähetystössä Helsingissä. Tilaisuus oli Clercin mukaan pienimuotoinen ja lämminhenkinen ja se tarjosi tutkijalle mahdollisuuden pysähtyä pohtimaan mennyttä ja tulevaa.

– Tunnen kiitollisuutta ja halua jatkaa yhteistyötä Ranskan lähetystön ja kulttuuri-instituutin kanssa. Ranska tunnetaan tieteestään vielä melko huonosti Suomessa, samoin Suomi Ranskassa. Työtä on siis vielä tehtävänä, Clerc sanoo.

Ordre des Palmes académiques on Napoleonin perustama ranskalainen ritarikunta, jonka kunniamerkin Ranskan valtio myöntää tunnustuksena opetus- ja akateemisten alojen edustajille. Turun yliopistosta Chevalierin kunniamerkin on aiemmin saanut humanistisen tiedekunnan entinen dekaani, ranskan oppiaineen professori Eija Suomela-Salmi.

HK

Luotu 21.11.2017 | Muokattu 24.11.2017