Professori Leena Salmisen taidevalokuva paljastettiin juhlatilaisuudessa

28.08.2024

Professori Leena Salmisen uraa muisteltiin Medisiina C:n Osmo Järvi -salissa järjestetyssä juhlatilaisuudessa, jossa paljastettiin hänestä otettu taidevalokuva.

Professori Leena Salmisen keskiviikkona 21.8.2024 järjestettyyn eläköitymisjuhlatilaisuuteen osallistui suuri joukko Salmisen kollegoita, läheisiä sekä hoitotieteen laitoksen ja yliopiston johtoa ja opiskelijoita.

Tilaisuudessa paljastettiin Salmisen muotokuva, jonka on ottanut Studio Liikkuvan valokuvaaja Maria Grönroos. Muotokuvan vastaanotti yliopiston rehtori Marjo Kaartinen, ja se tullaan liittämään Turun yliopiston kokoelmiin.

Leena Salminen on toiminut Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella professorina vuodesta 2019 erityisalueenaan terveyspedagogiikka. Tätä ennen vuodesta 2007 hän toimi yliopistonlehtorin tehtävässä, ja dosentin arvonimen hän sai vuonna 2013. Terveystieteiden tohtoriksi hän väitteli vuonna 2000 aiheenaan hoitotyön opettajan osaaminen ja sen arviointi.

Salminen on keskittynyt urallaan monipuolisiin tutkimusaiheisiin terveysalan koulutustutkimuksen ja terveyspedagogiikan alueilla. Hän korostaa aina olleensa kiinnostunut opettamisesta sekä siitä, miten koulutus voi valmistella opiskelijan tulevaan työelämään.

– Terveyspedagoginen tutkimus on tärkeää opiskelijoiden ammattitaidon kasvattamiseksi ja heidän valmistelemiseksi työelämään. Viime kädessä se parantaa myös potilaan hoitoa, Salminen painotti puheessaan.

Koulutuksen laaja-alainen uudistaja

Salminen valmistui sairaanhoitajaksi vuonna 1978 ja terveydenhoitajaksi vuonna 1981. Terveydenhoitajakoulutuksen opettajana hän toimi vuoteen 2000 ja osallistui koulutuksen kehittämiseen ammattikorkeakoulutasolle. Vuosien 2002–2006 ajan Salminen työskenteli yliopettajana Hämeen ammattikorkeakoulussa ja Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella.

Salmisen on ollut kehittämässä monia hoitotyön koulutukseen, käytäntöön ja hoitotieteeseen liittyviä uusia toimintatapoja. Työuransa aikana hän on jakanut osaamistaan niin kotimaassa kuin ulkomailla erilaisissa työryhmissä ja toimielimissä sekä eripituisten opettajavaihtojaksojen ja tutkimusyhteistyöverkostojen kautta. Tämän lisäksi hän on hoitanut sivutoimeaan ylihoitajana Varsinais-Suomen hyvinvointialueella.¨

Tilaisuuden puheissa avattiin Salmisen kattavaa vaikutusta terveyspedagogiikan kehittämiseen:

– Leena on ollut mukana muovaamassa terveyspedagogiikkaa sellaiseksi kuin se nykyään on, sanoi yliopisto-opettaja Sanna Koskinen.

Salminen itse painotti terveyspedagogiikan olevan tärkeä ala myös tulevaisuudessa.

– Olen opettanut 4 vuosikymmentä ja nähnyt urani aikana paljon muutoksia. Koulutus on muuttunut parempaan suuntaan, mutta kehitettävää on vielä.

Luotu 28.08.2024 | Muokattu 29.08.2024