Professori Daniel Perrin: internet on muuttanut kirjoittamistapojamme

15.11.2017

Nykyään ihmiset kirjoittavat enemmän kuin puhuvat toistensa kanssa, jopa läheisissäkin suhteissa. Kommunikointia hallitsevat eri sosiaalisen median muodot, missä keskustelu käydään pääosin kirjallisesti.

​Professori Daniel Perrin Zürichin yliopistosta esitteli perjantaina 10.11. AFinLAn syyssymposiumissa tutkimustaan nykypäivän kirjoittamistaidoista ja -tavoista työelämässä.

Työelämässä kirjoittaminen on muuttunut viime vuosikymmenten aikana valtavasti. Perrin puhui aiheesta termillä digitaalinen luku- ja kirjoitustaidon muutos (digital literacy shift). Hän esitti kirjoittamisen muuttuneen keskittyneestä kirjoittamisesta (focused writing) kirjoittelun (write by-the-way) muotoon.

– Aikaisemmin esimerkiksi toimittajan kirjoittamisprosessi oli eristyneempi ja pitkäjänteisempi, eivätkä ulkoiset tekijät päässeet juuri vaikuttamaan työhön. Nykyään taas toimittaja on jo kirjoitusvaiheessa yhteydessä kohdeyleisöön ja teksti muotoutuu dynaamisesti samalla kun toimittaja on yhteydessä muuhun maailmaan, Perrin kertoi.

Perrinin mukaan muutos luku- ja kirjoitustaidossa on nelivaiheinen, ja se alkoi 1990-luvun aikana, kun tekstejä alettiin kirjoittaa internetiin, mutta vielä keskittyneen kirjoittamisen mallin mukaan.

– Keskittynyt kirjoittaminen otti vaikutteita internetin selailusta 2000-luvun aikana, joka johti 2010-luvun aikana tapahtuneeseen kirjoittelun yleistymiseen, kun journalismi ja sosiaalisen median yhteisöt ovat vahvemmin toistensa kanssa tekemisissä.

Perrin ennusti eri yhteisöjen ja tuotemerkkien hallitsevan journalismia 2020-luvulla, sekä keskittyneen kirjoittamisen ja kirjoittelun muuttumista rinnakkaisiksi kirjoitustavoiksi. Kuten moni muukin ala, myös journalismi tulee olemaan yhä vahvemmin yhteydessä teknologian kehitykseen ja sosiaalisen median vaikutukseen.

Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) vuosittainen syyssymposium järjestettiin 10.–11.11. Turun yliopistolla. Symposiumiin kokoontui yli 150 soveltavan kielitieteen asiantuntijaa pohtimaan nykypäivän ja tulevaisuuden lukutaidon haasteita. Professori Daniel Perrin oli yksi symposiumiin kutsutuista pääpuhujista, aiheenaan kirjoittamisen taidot työelämässä.

Jenni Maja

Luotu 15.11.2017 | Muokattu 17.11.2017