Personoitua syöpähoitoa kehittävä iCombine Helsinki Challengen finaaliin

19.06.2017

Helsinki Challenge -tiedekilpailun seitsemän finalistia on valittu. Yksi finalistitiimeistä on personoidun syöpähoidon mahdollistava tietokanta iCombine, jossa on mukana Turun yliopiston tutkijoita.

Erikoistutkija Samu Kurki (vas.) ja iCombine-tiimin johtaja ja erikoistutkija Jing Tang (oik.) sekä Caroline Heckman (kesk.) lähtivät mukaan Helsinki Challengeen idealla, joka kehittää yksilöllistä syöpähoitoa.

​Tiedepohjainen ideakilpailu Helsinki Challenge kokoaa suomalaiset yliopistot monialaiseen yhteistyöhön koko maailman hyväksi. Kilpailun teemat ihminen muutoksessa, kestävä planeetta ja urbaani tulevaisuus linkittyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Kansainvälinen tuomaristo on valinnut 20 semifinalistin joukosta kuusi tiimiä kilpailun finaaliin. Helsinki Challenge -finalistit ovat malariatartuntoja kolmiulotteisella hyttysverkolla torjuva ELMO, kesän lämpöä talven varalle varastoiva HeatStock, taskuun mahtuva laboratorio POCKit, henkisestä hyvinvoinnista huolehtiva äitiyspakkaus Parental Box, personoidun syöpähoidon mahdollistava tietokanta iCombine ja globaaleja taitoja uusilla tavoilla opettava Dlearn.Helsinki. Lisäksi yksi tutkijatiimi valittiin finaaliin yleisöäänestyksellä Helsinki Challenge Semifinal Pitch Night -tilaisuuksissa kesäkuun alussa. Eniten ääniä yleisöltä sai FutuRena, jonka tavoitteena on 3D-tulostaa toimiva minimunuainen.

Matemaattinen malli yksilölliselle syöpähoidolle

Tiimi iCombinea johtaa Jing Tang, joka on tutkimusryhmän johtaja Suomen molekyylilääketieteen instituutissa (FIMM) Helsingin yliopistossa sekä erikoistutkija Turun yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksella. Erikoistutkija Samu Kurki Auria Biopankista on yksi tiimin tutkijoista.

iCombine kehittää matemaattista mallia, jonka avulla lääkärit voivat etsiä parhainta mahdollista hoitoa syöpäpotilaille. Vuosittain maailmassa käytetään yli 100 miljardia dollaria syöpälääkkeisiin, mutta vain 25 prosenttia lääkkeistä tehoaa. Nykyisin syöpähoidon ongelmana on, että potilaat reagoivat hoitoihin eri tavoilla. Joillekin potilaille myös kehittyy vastustuskyky tiettyjä lääkkeitä kohtaan. Ryhmä on kehittänyt mallin, joka pystyy genetiikan ja biolääketieteellisen informaation avulla laskemaan todennäköisyyksiä sille, mikä lääke toimii parhaiten kullekin potilaalle.

Tuomaristo valitsee finalisteista voittajan tai voittajat, jotka julkistetaan marraskuussa 2017. Kilpailun palkintona jaetaan 375 000 euroa ja se on tarkoitettu ratkaisun toteuttamiseen. Ratkaisu voi olla esimerkiksi uusi tieteenala, kaupallistettava idea, yrittäjyyttä tai uraauurtavaa tutkimusta.

Helsinki Challenge toteutetaan suomalaisten yliopistojen yhteistyönä. Helsingin yliopiston kanssa kilpailun järjestävät Aalto-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. Helsinki Challenge on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

>> Tutustu Helsinki Challengen finalistitiimeihin

>> Tutustu Helsinki Challengen tuomaristoon