Päätoimittaja Riitta Monto valittiin Turun Suomalaisen Yliopistoseuran puheenjohtajaksi

26.11.2014

Turun Suomalainen Yliopistoseura valitsi syyskokouksessaan 25.11. hallituksen puheenjohtajaksi Turun Sanomien päätoimittaja Riitta Monton. ​Hän aloittaa luottamustehtävässä vuoden 2015 alusta lukien.

​Riitta Monto (kuvassa oikealla) vastaanotti tuoreeltaan onnittelut Yliopistoseuran taloustoimikunnan puheenjohtajalta Elina Herralalta.

​Riitta Monto on valmistunut Turun yliopistosta filosofian maisteriksi suomen kieli pääaineenaan. Vuonna 2012 yliopisto valitsi hänet vuoden alumniksi tunnustuksena aktiivisuudesta yliopiston ja ympäröivän yhteiskunnan välisen vuoropuhelun edistäjänä.

– Tieteen ja tutkimuksen aseman tulee olla yhteiskunnassa vahva. Yliopistoseuran hallituksen puheenjohtajana toivon voivani vaikuttaa turkulaisen tutkimuksen arvostukseen. Turun yliopiston alueellista merkitystä ei voi liikaa korostaa. Seura voi tutustuttaa yleisöä yliopistokulttuuriin ja uusimpaan tutkimukseen esimerkiksi järjestämällä ajankohtaisia luentoja, Monto toteaa.

– Toivon myös, että onnistumme kasvattamaan seuran jäsenmäärää, sillä keskeinen tehtävämme on tukea nuoria tutkijoita ja opiskelijoita.

Yliopistoseuran hallituksen uudeksi jäseneksi valittiin hallintojohtaja Terhi Mäki. Neuvottelukunnan puheenjohtajaksi valittiin pankinjohtaja Satu Astala ja uusiksi jäseniksi erikoislääkäri Heimo Valkama sekä rehtori Marjut Kleemola.

>> Turun Suomalainen Yliopistoseura

Teksti: Eeva-Maria Soikkanen