Opiskelijalähettiläät innostavat valitsemaan opiskelupaikaksi Turun yliopiston

10.03.2014

Kevään aikana neljä Turun yliopiston opiskelijalähettilästä kiertää kertomassa lukiolaisille siitä, miksi kannattaa hakea opiskelemaan juuri Turun yliopistoon.

​Into kertoa lukiolaisille yliopistosta, tilaisuus tutustua Turun yliopistoon työnantajana, työkokemuksen saaminen ja halu jakaa hiljaista tietoa. Muun muassa nämä syyt kannustivat Hanna Pyhtilän (kuvassa vas.), Riina-Maija Kaartisen, Katariina Hännisen ja Anita Hartikaisen hakemaan opiskelijalähettiläiksi.

Lähettiläät jalkautuvat tulevan kevään ja syksyn aikana lukioihin, messuille ja yliopiston esittelypäiville.  Siellä he pääsevät kertomaan jatko-opintomahdollisuuksia pohtiville lukiolaisille siitä, miksi Turun yliopisto on hyvä valinta.

– Omana lukioaikanani tällaista mahdollisuutta ei ollut, ja kaiken tiedon hankkiminen oli oman kiinnostuksen varassa. Siksi haluan nyt jakaa omaa tietoani muille, kertoo kotimaisen kirjallisuuden opiskelija Anita Hartikainen.

Lähettiläät esittelevät yliopistoa ja herättelevät kiinnostusta hakemiseen

Yliopiston opiskelija- ja hakijapalveluiden päällikkö Katja Arola kertoo, että opiskelijalähettilästoiminta on käynnistynyt lukioiden opinto-ohjaajien aloitteesta.

– Lähettiläät eivät niinkään kerro varsinaisesta yliopistoon hakemisesta tai valintakokeista. Toki niistä kerrotaan haluttaessa, mutta esittelyjen ensisijainen tavoite on innostaa lukiolaisia hakemaan Turun yliopistoon.

Opiskelijalähettiläitä on perehdytetty tehtäväänsä kevään aikana. Tutuksi ovat tulleet niin yliopisto organisaationa kuin eri tiedekunnatkin.  Lisäksi he ovat saaneet esiintymiskoulutusta, ja heillä on esittelyjen tueksi kuvapainotteinen PowerPoint-esitys.

– Lähettiläät voivat myös kertoa joko yliopistosta yleisesti tai esitellä tarkemmin jotakin yliopiston tiedekuntaa ja sen opiskelumahdollisuuksia, mainitsee Arola.

Jatkossa opinto-ohjaajat voivat netin varauslomakkeella tilata lähettilään omaan kouluunsa vierailukäynnille, ja ensimmäiset vierailuvaraukset on jo tehty.

Oman innostuksen ja ilon kautta

Arkeologian opiskelija Hanna Pyhtilä on käynyt kotiseudullaan Oulussa kertomassa toiminnasta, ja ensimmäisestä vierailusta jäi positiivinen olo.

– Kävin esimerkiksi vanhassa lukiossani, ja esittely siellä sujui hyvin. Onneksi olemme koulutuksessa saaneet hyviä vinkkejä keskustelun avaamiseen, toteaa Pyhtilä.

Opiskelijalähettiläiden toiminnassa tärkeintä on innostus siihen, mitä kertoo. Heitä on kehotettu muistamaan, miten hienolta tuntui saada haluttu opiskelupaikka.

– Oman innostuksen kautta tätä tehdään, Hanna Pyhtilä sanoo.

– Lukiovierailuilla haluan kertoa, että vähänkö meillä on mahtava yliopisto!

Maria Ojanen

Luotu 10.03.2014 | Muokattu 10.03.2014