Opettajankoulutuslaitoksen ideoimat ja valmistamat kirjakaapit kannustavat lukemaan Raumalla

11.09.2024

Kun lukemisen tarve iskee, täytyy silloin olla kirjoja saatavilla. Raumalla tähän tarpeeseen on vastattu kirjakaappien avulla. Kaupunkilaiset ovat ottaneet ne omikseen.

Turun yliopiston Rauman kampuksella opettajankoulutuslaitoksella aloitettiin pari vuotta sitten projekti, jonka myötä Raumalle on ilmestynyt kolme kaupunkilaisten käytössä olevaa kirjakaappia. Projektin takana on opettajankoulutuslaitoksen yliopistonlehtori Juli-Anna Aerila, joka kertoo yrittävänsä työssään kehittää aina uusia tapoja lukemisen edistämiseksi.

– Näin sitten Keski-Euroopassa tällaisia kirjakaappeja eri paikoissa, ja siitä se sitten lähti. Lukemisessa kirjojen saatavuus on yksi tekijä, ja lisäksi oli ollut puhetta moniaistillisesta lukemisesta, hän kertoo.

Sinikeltainen kirjakaappi ulkona aurinkoisessa säässä.
Kirjakaapit ovat saaneet inspiraatiota Vanhan Rauman rakennuksista.

Uusin kirjakaappi löytyy saaristosta

Projektiin lähti mukaan opettajankoulutuslaitoksen teknisen työn ohjaaja Lasse Korhonen, joka on vastannut kaappien toteutuksesta. Suunnitelmana oli sijoittaa kirjakaappi vanhan Rauman alueelle.

– Siitä sain idean, että yleisilme kaapeissa on kuten vanhoissa taloissa, Korhonen sanoo.

Yhden kirjakaapin sijaan niitä on tehty jo yhteensä kolme: ensimmäinen kirjakaappi sijaitsee Rauman kampuksen puutarhassa, toinen Helsingintorilla kaupungin keskustassa ja viimeisin saaristossa Kylmäpihlajan saaressa. Projektiin saatiin mukaan myös Rauman kaupunki.

Korhonen suunnitteli kaikki kaapit niin, että ne sopivat ympäristöönsä: puutarhan kaapissa on Rauman kampuksen päärakennuksen värit, torin kaappi taas on maalattu Vähä-Knuutlan rakennuksen värien mukaan ja sen ovien ja ikkunoiden päällä on samanlaiset koristeelliset räystäät.

– Kaapit ovat tarkoituksella hieman karkeita kuten vanhan Rauman talotkin. Pintakäsittely on hyvä ja ulkoilmaa kestävä. Samoin kaappien sisäilman kiertoon kiinnitin erityistä huomioita, jotta kirjat säilyvät hyvin, Korhonen kertoo.

– En olisi osannut kuvitella, että kaapeista tulisi niin kauniita, Aerila sanoo.

Punainen kirjakaappi kiinnitettynä rakennuksen seinään.
Kylmäpihlajan saaresta löytävä kirjakaappi on väriltään saariston punainen.

Lukeminen on kokonaisvaltainen kokemus

Jokaisen kirjakaapin valmistuttua Aerila toi niihin lahjoituksina hankittuja kirjoja. Ideana oli, että kaupunkilaiset saisivat pysähtyä kirjakaappien äärelle, lukea valitsemaansa kirjaa hetken ja palauttaa sen sitten takaisin kaappiin. Ihmiset ovat kuitenkin kehittäneet oman mutta toimivan systeeminsä.

– Kirjoja otetaan kotiin ja palautetaan sitten. Niitä myös vaihdetaan. Joka tapauksessa kaapit ovat toimineet hyvin. Olen kuullut, että perheet pysähtyvät usein lukemaan niiden äärelle ja ihmiset keskustelevat kaapeista somessa, Aerila kertoo.

Hänen mukaan Rauman kampuksella tehdään paljon lukemiseen liittyvää työtä: opiskelijat ovat esimerkiksi valmistaneet satoja lukukavereita päiväkoteihin. Kirjakaapit ovat nyt osa tätä jatkumoa, ja Aerila kannustaa myös muita toteuttamaan samankaltaisia projekteja.

– Lukemisen kannalta tärkeintä on, että olisi lukumateriaalia. Ihmisillä pitää olla kirjoja saatavilla silloin, kun heillä tulee fiilis lukea. Kun miellyttävään ympäristöön yhdistää lukemisen, syntyy miellyttävä, kokonaisvaltainen kokemus.

Teksti: Liisa Kallio

Kuvat: Lasse Lehtonen