NTU Ranking: Turun yliopisto on vahva monialainen tutkimusyliopisto

14.08.2018

Taiwanilainen NTU Ranking on listannut 800 maailman parasta tiedeyliopistoa. Turun yliopisto sijoittuu vuoden 2018 vertailussa sijalle 335.

​Turun yliopisto sijoittuu vuoden 2018 vertailussa sijalle 335, toiseksi suomalaisyliopistoista Helsingin yliopiston jälkeen.

NTU Rankingin sijoitus kertoo Turun yliopiston olevan vahva monialainen tutkimusyliopisto. Alakohtaisessa vertailussa Turun yliopisto sijoittui kolmensadan parhaan joukkoon seuraavilla aloilla:

• kasvi- ja eläintiede (sija 196)
  • maataloustieteet (sija 253)
  • kliininen lääketiede (sija 261)
  • biotieteet (sija 287)
  • ympäristötiede ja ekologia (sija 293)
  • yhteiskuntatieteet (sija 294)

Ensimmäisellä sijalla vertailussa on Harvardin yliopisto. Kaikkiaan 800 yliopiston joukosta löytyy kahdeksan suomalaisyliopistoa. Pohjoismaisista yliopistoista parhaiten menestyvät olivat ruotsalaisia ja tanskalaisia. Kymmenen parhaan joukossa on kolme eurooppalaisyliopistoa, kaikki Britanniasta (Oxford, University of London/University College London ja Cambridge).

Vertailussa julkaisumäärän painoarvo on 25 prosenttia, laadun 40 prosenttia ja vaikuttavuuden 35 prosenttia. Menetelmistä johtuen suuret yliopistot saattavat saada jonkin verran etua koostaan.

Ranking arvioi tutkimusyliopistojen akateemista suoriutumista ja saavutuksia kuudella eri tieteenalalla ja 14 eri oppialalla. Arvioinnin pohjana käytetyistä julkaisutietokannoista johtuen esimerkiksi humanistiset tieteenalat puuttuvat kokonaan vertailusta.

NTU Ranking keskittyy tieteellisiin julkaisuihin eli vertailee yliopistoja tieteellisten julkaisujen määrän, laadun ja vaikuttavuuden perusteella bibliometrisen arvioinnin menetelmin.

>> NTU Ranking

>> Turun yliopisto kansainvälisissä yliopistovertailuissa