Nämä kymmenen asiaa vaikuttavat nuoren koulutusvalintaan

12.02.2013

​Nuorten ymmärrys omista valinnoista ja tulevaisuudesta muodostuu tekemisen ja kokeilemisen kautta.

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen KOUKKU – Koulutusvalinnat kuntoon -hankkeessa on tutkittu nuorten koulutusvalintoihin vaikuttavia tekijöitä ja kehitetty työkaluja valinnan tekemisen tueksi.

Tutkimuksesta noussut ymmärrys on kirjattu kymmeneen koulutusvalintaa koskevaan väittämään:

• valitseminen on mahdollisuus
  • valinta ei ole sama kuin vaihtoehdot
  • valinta tapahtuu joka tapauksessa
  • valinta ei ole ongelma
  • valinnalla voi olla useita sisältöjä
  • valinnalla on rajansa
  • valintaan sisältyy uhraus
  • valinta on viesti
  • valinnassa toteutuu merkitys, ei tieto
  • maailma on valittu.

Hankkeessa on kehitetty yhdessä nuorten kanssa uusia ohjauksen työkaluja, joissa on yhdistetty tulevaisuudentutkimuksen ja ryhmäohjauksen menetelmiä.

Työkalujen ja prosessien tavoitteena on edistää nuorten tulevaisuuteen suuntautumista sekä henkilökohtaisten merkitysten löytämistä koulutusvalinnoille.

Koulutusvalintoja koskevat väittämät on avattu hankkeen kotisivuilla. Sivuille on koottu myös väitteitä taustoittavia tutkimusartikkeleita sekä tietoa ohjauksen työkaluista.

>> KOUKKU – koulutusvalinnat kuntoon
>> Hankkeen YouTube-kanava