Miten rakennamme tulevaisuutta kehityksen kuudennessa aallossa?

27.10.2017

Turun yliopiston tulevaisuudentutkimuksen professori Markku Wileniuksen tuore Patterns of the Future -teos selittää nykymaailmaa pitkän ajanjakson kehitysaaltojen eli niin sanottujen niin sanottujen Kondratieffin aaltojen teorian avulla.

​Wileniuksen mukaan olemme siirtymässä kehityksen kuudenteen aaltoon, joka haastaa nykyiset arvomme, instituutiomme ja liiketoimintamallimme.

‒ Kuudennessa aallossa älykkäät ja integroidut teknologiat auttavat palauttamaan ihmisten, teknologian ja luonnon välisen tasapainon parantamalla radikaalisti materiaali- ja energiatehokkuutta ja hyödyntämällä ihmisten potentiaalia viisaammin, Wilenius sanoo.

Tuoreessa kirjassaan Wilenius analysoi sitä, miten yritykset ja julkinen sektori voivat navigoida kuudennessa aallossa. Lähestymistapa perustuu systeemeihin, ja kirjan korkean profiilin yritysesimerkit tarjoavat näkymiä sekä parhaimpiin että pahimpiin tulevaisuusskenaarioihin.

‒ Kirja laajentaa monen tieteenalan konsepteja, ja se on relevantti paitsi tulevaisuudentutkimuksen, ympäristötieteiden sekä kauppa- ja taloustieteiden opiskelijoille, myös päätöksentekijöille, thinktankeille ja yrityksille ‒ sekä kaikille jotka ovat kiinnostuneita tulevaisuudesta, Wilenius sanoo.

Kirjan esipuheen on kirjoittanut presidentti Tarja Halonen, joka kirjoituksessaan muistuttaa, että tiedämme nykyään, kiitos tutkijoiden, enemmän maailman tilasta ja tavoista vaikuttaa siihen kuin koskaan aiemmin ‒ kestävän tulevaisuuden rakentamisessa tarvitaan kuitenkin meistä jokaista.

Kirjan on julkaissut World Scientific -kustantamo.

TS

Luotu 27.10.2017 | Muokattu 27.10.2017