Miten kirjaston e-aineistojen käyttöongelmia ratkaistaan?

17.06.2019

Oletko törmännyt e-aineistojen kanssa seuraaviin ongelmiin: ”Kun klikkaan linkkiä, minulta pyydetään tunnuksia/salasanaa”, ”Kun klikkaan linkkiä, tulee virheilmoitus”, ”En pääse e-aineistoihin käsiksi, vaan Volterin mukaan minulla ei ole käyttöoikeuksia kyseiseen aineistoon”? Kirjasto auttaa ja ratkoo näitä ongelmia myös kesällä. 
 

Mistä e-aineistot löytyvät?

E-aineistot löytyvät suoraan Volter-tietokannan kautta ja ne ovat käytettävissä myös koko kesän. Aineistokohtaisten oppaiden kautta löytää tarkemmin jokaiselle oppiaineelle keskeiset e-aineistot ja suorat polut niihin.  

E-aineistot ovat käytettävissä Turun yliopiston verkossa tai etäkäyttönä. Suurin osa e-aineistoista vaatii sisäänkirjautumisen yliopiston verkon ulkopuolella oltaessa. Etäkäyttö on mahdollista yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle kirjautumalla Volter-tietokantaan omilla utu-tunnuksilla. 

Tällä hetkellä yli 90 % kirjaston tietoaineistohankinnoista on e-aineistoja, mutta tämä suhde vaihtelee tieteenaloittain. E-aineiston painottaminen mahdollistaa aineiston nopean saatavuuden. Vinkkejä esim. e-kirjojen käyttöön löydät kirjaston oppaista.   

Erilaisia e-aineistoja, monenlaisia käyttöongelmia

E-aineistoissa tulleita käyttöongelmia selvitetään myös heinäkuussa, jolloin useimmat kirjastot ovat kiinni. 
 
E-aineistojen käyttöongelmat voivat johtua monesta eri syystä ja sitä varten niitä selvitetään myös loma-aikoina. Kirjaston pitää välillä ottaa yhteyttä aineiston kustantajaan, jotta ongelma saadaan ratkaistua. Syynä voi myös esimerkiksi olla kirjautuminen väärillä tunnuksilla Volter-tietokantaan. Jossain tapauksissa voi ongelma ratketa tyhjentämällä selaimen muisti tai vaihtamalla selainta.

Ota yhteyttä, jos et pääse käyttämään e-aineistoa

E-aineistojen teknisiin ongelmiin on apua tarjolla myös heinäkuussa. Jos vastaan tulee ongelmia e-aineistojen käytössä, ota yhteyttä kirjastoon kirjasto@utu.fi.
 

Luotu 17.06.2019 | Muokattu 18.06.2019