Medisiina D:n kokous- ja ryhmätyötilat saivat toimintoja heijastelevat nimet

21.12.2017

Keväällä valmistuvan Medisiina D:n tiloille järjestettiin uudisrakennukseen muuttavien käyttäjien kesken nimikilpailu. Tilojen nimiksi valikoitui diagnostiikasta ja laboratorioista tuttuja termejä. Medisiina D:stä tulee Terveyskampus Turun sydän.

Medisiina D:n julkisivu sisäpihan puolelta. Kuva: NCC

​Medisiina D:n toiminnasta suuri osa on laboratoriotoimintaa, joten talon hengen mukaisesti tilojen nimiksi valikoitiin tuttuja termejä diagnostiikasta ja laboratoriosta. Tilojen nimet toimivat hyvin myös erisniminä puhekielessä.

– Medisiina D kertoo lääketieteestä eilen, tänään ja tulevaisuudessa. Tämä kaikki on otettu huomioon talon upeassa sisussuunnittelussa. Oli hyvin luonnollista lähteä nimeämään talon kokoustiloja ja opetustiloja nimikilpailun kautta, ja ohjenuorana oli, että nimien pitää kertoa talon toiminnoista. Saimme paljon hienoja ehdotuksia. Itse käytän jo näitä uusia nimiä, on paljon helpompi puhua tiloista nimillä kuin vain huonenumeroilla, riemuitsee projektipäällikkö Tiina Haarala nimikilpailun palkintojenjakotilaisuudessa.

Laboratoriokerrosten kokoustilat sekä oppimiskeskuksen ryhmätyötilat saivat nimekseen tutkimuksessa ja diagnostiikassa tärkeiden työvälineiden nimiä: Pipetti, Fuugi, Mortteli, Byretti, Suppilo, Kyvetti, Skooppi, Blokki, Upokas ja Spaatteli. Myös henkilökunnan pukutilat saivat laboratoriomaailmasta tutut nimet: Astro, Heliko, Rino, HeLa ja Puumala.

20171221_094523.jpg
Kahdeksannen kerroksen kokoustiloissa on käynnissä sähköasennus. Kuva Stina Hyvärinen/NCC

Opiskelijoiden tilat nimettiin Kirjaksi (viisauden ja oppineisuuden symboli) ja Matulaksi (lääkärin ammatin aiempi vertauskuva). Kahdeksannessa kerroksessa sijaitsevan kokouskeskuksen nimet tulivat solujen viestinvälityksestä ja jakautumisesta: Reseptori, Mitoosi ja Meioosi.
480 meioosi med d.jpg
Kokoushuone Meioosia kalustetaan parhaillaan. Kuva: Stina Hyvärinen/NCC

Nimikilpailuun saapui 21 vastausta, jotka sisälsivät yhteensä 79 nimiehdotusta. Keskiviikkona 20.12. palkittiin voittaneet nimiehdotukset. Palkittujen joukossa oli Turun yliopiston ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin henkilökuntaa sekä lääketieteen opiskelijoita.

480nimikilpailu-palkitut.jpgParhaista nimiehdotuksista palkittiin (oikealta vasemmalle) Tapani Strander (Turun lääketieteen kandidaattiseura), Tuula Aarikka (VSSHP), Minna-Kaarina Wuorela (TY), Jenni Heinonen (TY), Riikka Österback (VSSHP), Outi Rauta (VSSHP) ja Minnamaija Lintunen (VSSHP). Kuvasta puuttuu Tarja Laine (VSSHP). Kuva: Tiina Haarala

Palkinnot jakoivat projektipäälliköt Hanna Petäjä (VSSHP) ja Tiina Haarala (TY) sekä markkinointivastaava Jaana Laranne-Borg (VSSHP).

Medisiina D:n auditorion ja luentosalien nimet julkistetaan myöhemmin.

Alkuperäinen teksti: Suvi Vainio/VSSHP:n tiedotus, muokannut Tilda Junko

Luotu 21.12.2017 | Muokattu 22.12.2017