Mediajulkisuudella vaalit voitetaan

31.10.2012

Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen Jytky-tutkimus läpivalaisee vuoden 2011 eduskuntavaalien mediajulkisuuden.

Timo Soini johdatti perussuomalaiset ennenäkemättömään vaalivoittoon kevään 2011 eduskuntavaaleissa. Suomalaisen puoluekentän valtasuhteita mullistaneen vaalivoiton, jytkyn, keskeisimpinä syinä on pidetty muun muassa euroskeptisyyden, tuloerojen ja maahanmuuttovastaisuuden kasvusta seurannutta protestimielialaa.

Myös median ylläpitämällä vaaliagendalla ja jännitteillä oli tuloksessa osansa. Tiedotusvälineiden ja mediajulkisuuden osuutta kevään 2011 eduskuntavaalien tuloksessa tarkastellaan Ville Pernaan ja Erkka Railon toimittamassa Jytky-tutkimuksessa. Teoksessa selvitetään millainen oli tiedotusvälineiden hallitsema vaaliagenda, millaiset teemat mediassa saivat näkyvyyttä ja miten puolueiden saama vaalijulkisuus vaihteli eri tiedotusvälineissä tai eri puolilla maata.

Teoksessa nousee esiin perussuomalaisten ympärille muotoutunut ristiriitainen mediakuva, jossa puoluetta pidettiin vuoroin uhkana ja vuoroin menestyjänä. Keskeiseen osaan astuu sosiaalisessa mediassa omaa elämäänsä elänyt keskustelu ja julkisuus, joka haastoi tiedotusvälineiden tuottamaa uutisvirtaa ja vaalijulkisuutta.

Ville Pernaa ja Erkka Railo (toim.)(2012). Jytky. Eduskuntavaalien 2011 mediajulkisuus. Kirja-Aurora.

Luotu 31.10.2012 | Muokattu 26.11.2012