Luotettava kumppani on avain Kiinan-bisnekseen

12.02.2013

Kiinan liiketoimintaympäristö on kansainvälistynyt vauhdilla, mutta aiheuttaa edelleen päänvaivaa niille, jotka tavoittelevat omaa siivuaan Kiinan kasvusta.

​Kiina kiinnostaa, Kiina pelottaa. Maailman vaikeimmaksi toimintaympäristöksi tituleerattu Kiina tarjoaa houkuttelevia mahdollisuuksia, mutta markkinoille etabloitumista pidetään vaikeana.

Kiina-asiantuntija, yliopistotutkija Outi Luova Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksesta tunnistaa kuvauksen.

‒ Jos Kiinaan haluaa perustaa liiketoimintaa, on syytä tuntea partnereiden taustat tarkasti. Erityisesti Keski-Kiinassa, jonne monien katseet ovat suuntautuneet rannikkokaupunkien hintatason noustua, toimintatavat ovat perikiinalaiset. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että sopimukset ovat vain lähtökohtia yhteistyölle.

Keskinäinen kilpailu kansainvälistää kaupunkeja

Kaksijakoisessa Kiinassa toimintaympäristön vaikeus ei kuitenkaan ole koko totuus. Kansainvälinen kauppa on kiinalaisille tärkeää, ja houkuttelevuuteen panostetaan. Luova kertoo, että tämä näkyy kaupungeissa tietoisena byrokratian vähentämisenä.

‒ Kiinalaiset kaupungit kilpailevat sijoituksistaan länsimaisissa listauksissa, joissa vertaillaan, mitkä ovat parhaita paikkoja bisnekselle.

Kiinan WTO-jäsenyys vuosituhannen alussa on vaikuttanut bisnesilmaston kansainvälistymiseen. Käytäntöjä on muuttanut myös kiinalaisten liikemiesten kouluttautuminen länsimaissa, usein Yhdysvalloissa.

Talouskasvu on lisännyt myös lieveilmiöitä.

‒ Korruptio on lisääntynyt kaikkialla Kiinassa. Se istuu paikalliseen traditioon antaa lahjoja liikekumppaneille ja tuntuukin olevan suorastaan maan tapa.

Järjestetty yhteistyö auttaa eteenpäin

Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksen asiantuntijat ovat mukana auttamassa suomalaisyrityksiä Tianjinissa muiden turkulaistoimijoiden kanssa. Kaupunki on Shanghain ohella toinen Turun yliopiston strategisista kohdealueista Kiinassa ja Turun ystävyyskaupunki. Tianjiniin perustettu toimisto, joka auttaa suomalaisia yrityksiä valmiilla verkostoilla.

‒ Turun kaupungilla on pitkäaikaisen yhteistyön tuloksena hyviä suhteita virkamiehiin, mikä on edelleen Kiinassa tärkeää. Tianjin on jo pitkään sijoittunut kymmenen liiketoimintaympäristöltään parhaan kaupungin joukkoon.

Tianjin-yhteistyöstä keskustellaan Kiina 2013 -tilaisuudessa tiistaina 12.2. Turun kaupunginkirjastossa.

Ari Koski, Outi Luova ja Veli-Matti Ritakallio Turun yliopistosta vierailivat syksyllä 2012 Tianjinin yliopistossa neuvottelemassa yhteistyöstä. Tianjinin yliopiston rehtori Li Jiajun kuvassa kolmas oikealta.

Teksti: Taru Suhonen
Kuvat: Sharon Drummond, Outi Luova