Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen akatemiahankkeet valittu – Turun yliopistoon kolme uutta akatemiahanketta

18.06.2018

Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on valinnut rahoitettavaksi 70 uutta akatemiahanketta. Hankkeisiin myönnetään rahoitusta yhteensä noin 39,5 miljoonaa euroa pääasiassa nelivuotisille tutkimuksille. Turun yliopistoon rahoitusta myönnettiin kolmelle hankkeelle.

​Syyskuun 2017 haussa arvioitiin yhteensä 464 luonnontieteiden ja tekniikan tutkimussuunnitelmaa. Pääosa hakemuksista arvioitiin 28 kansainvälisessä arviointipaneelissa. Korkeatasoinen kansainvälinen vertaisarviointi on Suomen Akatemian keskeisin työväline parhaiden ja lupaavimpien hankkeiden tunnistamisessa.

– Toimikunta tukee luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimialaa laaja-alaisesti. Päätöksenteon tärkein kriteeri on tutkimuksen tieteellinen laatu. Toimikunta kiinnittää päätöksenteossa erityistä huomiota myös uusiin tutkimusavauksiin ja tutkimuksen läpimurtomahdollisuuksiin. Muita kriteereitä ovat tutkijan ja tutkimusryhmän osaaminen sekä tutkimusyhteistyö ja liikkuvuus, toimikunnan puheenjohtaja Leena Paavilainen sanoo.

Osana Akatemian arviointitoiminnan kehittämistyötä tässä haussa kokeiltiin mallia, jossa paneelit asettivat parhaat arvosanat (as. 5 ja 6) saaneet hakemukset paremmuusjärjestykseen. Toimikunta käytti myös tätä tietoa hyväkseen päätöksenteossa.

– Toimikunta sai paljon tieteelliseltä laadultaan erinomaisia akatemiahankehakemuksia tässä haussa. Näistä monet sisälsivät uusia ja rohkeita tutkimusavauksia. Toimikunta on kuitenkin huolissaan muutamista Suomelle tärkeistä tutkimusaloista, kuten puuperäisen biomassan jalostuksesta, joiden hakemusten tieteellisessä laadussa on asiantuntija-arviointien perusteella parannettavaa. Ilahduttavan paljon erinomaisia hakemuksia saatiin konetekniikan, lääketieteellisen tekniikan ja biomateriaalitutkimuksen alalla, Paavilainen toteaa.

Rahoitetuissa hankkeissa tutkitaan muun muassa ennustavaa aivokuva-analyysiä, typen talteenottoa lietteistä ja muista orgaanisista jätemateriaaleista, koneoppimismenetelmiä biosfäärin muutosten analysoinnissa, lisätyn todellisuuden vaikutuksia ruokailukokemukseen, hukkalämpöä hyödyntäviä materiaaleja sekä pimeää ainetta ja energiaa maailmankaikkeudessa.

Kolme uutta akatemiahanketta Turkuun

Turun yliopistossa lähdetään toteuttamaan kolmea uutta akatemiahanketta, joista yksi on kahden osatutkimuksen konsortio.

Rahoitusta saivat seuraavat tahot:

• Axelin, Anna, 1.9.2018 - 31.8.2022:  SLIM - Lihavien odottavien äitien elämäntapamuutoksen tukeminen esineiden internet teknologialla / Partneri, konsortio: SLIM, 297 358 €
  • Li, Jianwei, 1.9.2018 - 31.8.2022: Kovalenttisesti lukitut dynaamisen nanokuljettimet syöpäsolujen kohdennuksessa, 507 971 €
  • Vasiliev, Sergey, 1.9.2018 - 31.8.2022: Gravitaatio- ja materia-aalto -spektroskopiaa kylmässä atomisessa vetykaasussa, 533 033 €
  • Rahmani, Amir, 1.9.2018 - 31.8.2022: SLIM - Lihavien odottavien äitien elämäntapamuutoksen tukeminen esineiden internet teknologialla / Johtaja, konsortio: SLIM, 297 358 €

Lisätietoa:

Kaikki rahoitetut hankkeet