Lukiolaiset saivat kotiinviemisiksi kutsun vanhempainiltaan

18.04.2013

Lukiolaisten päivän ainoaksi haittapuoleksi lukiolaiset mainitsivat sen, että uusien mahdollisuuksien myötä lisääntyy myös valinnanvaikeus.

Hyvät fiilikset jäi. Odotimme päivältä vastauksia kysymyksiin ja niitä myös saimme, Emil Forsell ja Roope Kasvi tiivistivät päivän annin.​
​16. huhtikuuta järjestetty lukiolaisten päivä keräsi kampukselle noin 600 ykkös- ja kakkosluokkalaista Varsinais-Suomen lukioista opinto-ohjaajineen.  Lukiolaisille esiteltiin paitsi yliopiston opintotarjontaa ja hakuprosessia, myös yliopisto-opiskelun luonnetta ja työelämävalmiuksia.

– Tiedekuntien esittelytilaisuudet ovat vetäneet salit täyteen ja kysymyksiä on tullut paljon. Selkeitä suosikkialoja ei ole noussut esiin, vaan kiinnostus on kohdistunut varsin tasaisesti, kertoi Luonnontieteiden talon infopisteellä päivystänyt Jemina Kiviniemi opiskelija- ja hakijapalveluista.

Kiviniemen mukaan lukiolaiset ovat olleet yllättävän hyvin perillä yliopisto-opiskelusta jo valmiiksi.

– Monet näyttävät jo tutustuneen koulutustarjontaamme ja ovat selvästi pohtineet eri vaihtoehtoja tulevaisuudelle, Kiviniemi kommentoi.

OAM – oma abi mukaan

Lukioiden opinto-ohjaajille järjestettiin oma tilaisuus, jossa syvennyttiin tiedekuntatason asioihin sekä esiteltiin uusia yhteistyönäkymiä yliopiston ja lukioiden välillä.

– Marraskuun 21. päivänä järjestämme abien vanhemmille tarkoitetun vanhempainillan, jonne myös itse abit ovat tervetulleita, opiskelija- ja hakijapalveluiden päällikkö Nea Särkikoski kertoi.

Lukionjälkeisen opiskelun suunnittelu voi olla haastavaa, ja moni nuori kaipaa siihen apua myös kodin taholta.

– Vanhempainillan tarkoituksena on tehdä yliopisto-opiskelua tutuksi myös vanhemmille. Paikalla on lisäksi opintopsykologi, joka tarjoaa apua opiskeluvalintojen tekemiseen, Särkikoski tiivisti.

Ajatus vanhempainillasta lähti liikkeelle opintoasiainsuunnittelija Tuike Mäntylän ideasta ja se on saanut innostuneen vastaanoton opinto-ohjaajien keskuudessa.

Loputtomasti mahdollisuuksia

Emil Forsell ja Roope Kasvi Someron lukiosta kiittelivät lukiolaisten päivää informatiivisuudesta ja selkeistä esittelyluennoista, joissa yliopistotutkinnon koukerot pää- ja sivuaineineen muuttuivat ymmärrettäviksi.
 lukiolaisten paiva-pikkukuva.jpg
Forsellille ja Kasville Turun yliopisto on potentiaalinen opiskelupaikka, sillä Turku on kaupunkina tuttu ja sopivan kokoinen. Samaa mieltä olivat Jenni Koivumäki ja Miisa Valtonen Klassikon lukiosta.

– Miksi lähteä kauemmas, kun täällä on hyvä yliopisto ja kiinnostavia oppiaineita, Valtonen kysyi.

Koivumäki ja Valtonen olivat tulleet kuuntelemaan oikeustieteellisen tiedekunnan ja Kauppakorkeakoulun esittelyluentoja. Heidän mukaansa päivä on muuttanut ennakkokäsityksiä eri aloista.

– Itse en ole suunnitellut kauppatieteen opintoja, mutta luennon jälkeen sekin tuntuu ihan mahdolliselta vaihtoehdolta. Olin kuvitellut alan ihan toisenlaiseksi, Koivumäki sanoi.

Aiheeseen liittyen

Nora Uotila