Liikkuvan kesäkoulun opiskelijat ideoivat innovaatioita Suomen matkakohteisiin

31.08.2018

Konferenssibussissa järjestetty liikkuva kesäkoulu kokosi osallistujia 20 maasta ideoimaan ICT-ratkaisuja Suomen maailmanperintökohteisiin ja muihin kiinnostaviin matkakohteisiin. Kesäkoulu järjestettiin 19.–31.8.2018.

Konseptiltaan ainutlaatuisen kesäkoulun osallistujat kiersivät suomalaisia matkakohteita kahden viikon ajan ja ideoivat ryhmissä ICT-ratkaisuja kestävän turismin kehittämiseen. Osallistujat vierailivat muun muassa Suomenlinnassa, Verlassa, Kiteellä, Kolilla, Petäjävedellä, Raumalla ja Seilissä.

Kesäkoulun järjestivät Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitos ja Università della Svizzera Italianan yliopistossa Sveitsissä toimiva Unescon ohjelma, joka keskittyy maailmanperintökohteiden kestävän turismin kehittämiseen tietotekniikan avulla.

– Tämä oli viides kerta, kun Unescon ohjelma järjesti maailmanperintökohteisiin keskittyvän kesäkoulun. Aikaisemmin kesäkouluja on järjestetty Sveitsissä, Italiassa ja Kiinassa. Ehdotin, että toteutetaan kesäkoulu tällä kertaa siten, että liikumme paikasta toiseen. Matkakohteissa kysyimme paikallisilta, miten he haluaisivat kehittää kohdetta. Toivoisin, että opetus yliopistossamme siirtyisi vielä enemmän tähän suuntaan, eli ratkaisisimme oikeita ongelmia yhdessä eri tahojen kanssa, sanoo vuorovaikutusmuotoilun professori Erkki Sutinen Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitokselta.

Kesäkouluun osallistui sekä opiskelijoita että matkailun parissa työskenteleviä, yhteensä 29 ihmistä 20 maasta. Lisäksi yhdeksän henkilöä osallistui kesäkouluun etänä virtuaalisen oppimisympäristön kautta.

– Meillä oli etänä osallistuneille opiskelijoille virtuaalinen alusta, jonne keräsin tietoa kesäkoulun tapahtumista. Seurannan ja haastattelujen avulla pyrin luomaan etänä osallistuneille opiskelijoille kesäkoulusta mahdollisimman samanlaisen kokemuksen, jonka paikalla olleet saivat, kertoo virtuaaliympäristöstä vastannut Lea Hasenzahl Università della Svizzera Italianan yliopistosta.

Kesäkoulussa osallistujat loivat yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa ICT-ratkaisuja, kuten palveluja tai pelejä, joista olisi apua maailmanperintökohteiden kestävän turismin kehittämiseen.

– Tämä oli mahtava kokemus. Olemme kiertäneet eri matkakohteita Suomessa, saaneet paljon uutta tietoa ja kehittäneet ratkaisuja matkakohteille. Vierailukohteissa saimme vapaasti tarkkailla matkakohteita ja lähestyä niitä omista lähtökohdistamme. Oli mielenkiintoista päästä ratkaisemaan paikallisia ongelmia kansainvälisessä ryhmässä, toteaa kesäkouluun osallistunut opiskelija Safak Korkut Università della Svizzera Italianan yliopistosta.

– Yksi kesäkoulumme johtoajatuksista oli luoda olosuhteet, joissa osallistujat ja paikalliset sidosryhmät saattoivat ihmetellä yhdessä ja tutustua Suomeen ihmisten kautta. Ihmettely auttaa meitä löytämään ja jakamaan, sekä reflektoimaan käsityksiämme. Tämä oli intensiivinen ja palkitseva matka, sanoo kesäkoulun järjestelyistä vastannut Carolina Islas Sedano Turun yliopistosta.

Teksti: Jenni Valta
Kuvat: Oliver Blum