Lauri Nummenmaalle akatemiapalkinto

24.11.2015

Akatemiatutkija Lauri Nummenmaa on saanut vuoden 2015 akatemiapalkinnon. Palkinnon perusteena on aivotutkimusta Turun yliopistossa ja Aalto-yliopistossa tekevän Nummenmaan työn yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

​Akatemiatutkija, professori Lauri Nummenmaa yhdistää tutkimuksessaan lääketiedettä, psykologiaa ja tietojenkäsittelytiedettä uudella ja ainutlaatuisella tavalla. Hänen ryhmänsä tutkii tunteiden ja sosiaalisen kanssakäymisen taustalla olevia molekyylitason aivomekanismeja ja toiminnallisia hermoverkkoja.

– Aivot ohjaavat kaikkea ihmisten käyttäytymistä, joten aivojen toiminnan ymmärtäminen on avain ihmismielen toimintaan. Tunteet puolestaan ovat lähes kaikilla lajeilla keskeinen puolustusmekanismi. Ihmisillä ne ovat niin tärkeitä, että tunnejärjestelmien toimintahäiriöt ovat järjestelmällisesti yhteydessä vakaviin mielenterveyden häiriöihin, Nummenmaa sanoo.

Nummenmaan ryhmä mallintaa tutkimuksessa tunteisiin perustuvia aivojen ja kehon puolustusmekanismeja, joiden avulla ihmiset ja eläimet suojautuvat ympäristön uhkia ja haasteita vastaan. Toisaalta tutkimuksessa selvitetään, millaiset aivomekanismit ovat ihmisille välttämättömien sosiaalisten suhteiden taustalla. Näiden toiminnallisten ja neurokemiallisten muutosten mittaamiseen käytetään aivotutkimuksen uusinta huipputeknologiaa.

Toinen Nummenmaan keskeinen tutkimusaihe on liikalihavuuden taustalla olevat aivomekanismit. Hänen ryhmänsä tutkii millaiset aivojen kemiallisen toiminnan ja rakenteen muutokset selittävät ruoanhimon lisääntymistä ja liikalihavuutta. Tutkimustulosten mukaan lihavuus muuttaa aivojen välittäjäaineiden toimintaa. Lihavat ihmiset eivät saa ruoan syömisestä mielihyvää, ja tämän mielihyvän puutteen he korvaavat syömällä enemmän. Lihavuus ei siten ole pelkästään kehon, vaan myös aivojen häiriötila.

– Kun ymmärrämme miten tunteet toimivat, voimme paremmin ehkäistä ja hoitaa kansanterveydellisesti merkittäviä psykiatrisia sairauksia kuten masennusta ja ahdistuneisuushäiriöitä, Nummenmaa sanoo.

Akatemia myöntää palkinnon yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta tutkijalle, joka on merkittävällä tavalla tehnyt tunnetuksi tieteellistä tutkimusta tai tutkijan työtä, lisännyt toiminnallaan kiinnostusta tiedettä kohtaan, osallistunut tutkijana yhteiskunnalliseen keskusteluun tai edistänyt muuten tutkimuksen merkitystä, hyödyntämistä ja vaikuttavuutta yhteiskunnassa.

Suomen Akatemia myönsi samalla päätöksellä myös toisen, tieteellisestä rohkeudesta annettavan, akatemiapalkinnon Jyväskylän yliopistossa työskentelevälle akatemiatutkija Tuuli Lähdesmäelle. Tutkijat vastaanottavat palkinnot 26.11.

EH
Kuvaaja: Matti Immonen