Laura Elo sai For Women in Science 2018 -apurahan

23.05.2018

L’Oréal Finland Oy ja Suomen Unesco -toimikunta myönsi Turun yliopiston biomatematiikan dosentti Laura Elolle 15 000 euron For Women in Science -apurahan tutkimustyöhön.

​For Women in Science -apurahan julkistustilaisuus pidettiin 21.5.2018 Kansallisarkistossa Helsingissä.

​Laura Elo on laskennallisen biolääketieteen tutkija, jonka tausta on sovelletussa matematiikassa. Hän toimii bioinformatiikan tutkimusjohtajana ja laskennallisen lääketieteen ryhmänjohtajana Turun biotekniikan keskuksessa.

Elo väitteli vuonna 2007 Turun yliopistosta, minkä jälkeen hän toimi Suomen Akatemian tutkijatohtorina molekyyli-immunologian ja systeemibiologian alalla. Vuodesta 2013 hän on johtanut omaa laskennallisen lääketieteen tutkimusryhmää, jonka tavoite on edistää monimutkaisten sairauksien, kuten diabeteksen ja syövän, diagnostiikkaa ja hoitoa.

– Laura Elo on ansioitunut ja monipuolinen naistutkija. Elon tutkimuksen tavoitteena on kehittää laskennallisia mallinnusmenetelmiä, joiden avulla seurantatutkimuksissa kerättyjä laajoja aineistoja voidaan hyödyntää yksilöidyn sairastumisriskin määrittämiseen, sekä yksilöllisesti kohdennettujen hoitomenetelmien suunnitteluun. Hänen väitöskirjansa palkittiin vuonna 2007 parhaana bioinformatiikan alan väitöskirjana Suomessa, toteaa For Women in Science -juryn puheenjohtaja akateemikko Irma Thesleff.

Elo on julkaissut 65 tieteellistä artikkelia arvostetuissa kansainvälisissä lehdissä, kuten Immunity, Genome Biology ja Nucleic Acids Research. Tämän lisäksi Elo on julkaissut useita ohjelmistotyökaluja.

Tällä hetkellä Elon tutkimusta rahoittavat muun muassa Suomen Akatemia, Euroopan tutkimusneuvosto (ERC Starting Grant 2016-21) ja Sigrid Juséliuksen säätiö. Lisäksi hän johtaa eurooppalaisessa Horisontti 2020 ENLIGHT-TEN-tutkimusverkostossa bioinformatiikan osuutta. Elolle on myönnetty yhdysvaltalainen Juvenile Diabetes Research-säätiön Career Development -palkinto.

Suomessa L’Oréalin ja Unescon For Women in Science -apurahoja on myönnetty vuodesta 2006 alkaen.

JV

Luotu 23.05.2018 | Muokattu 23.05.2018