Lasten yliopiston leireillä innostuttiin tieteestä

05.12.2012

Turun yliopiston organisoima Lasten yliopisto järjesti kesällä 2012 tiedeleirejä erilaisilla teemoilla. Yhteensä sata 9 - 12 -vuotiasta lasta pääsi osallistumaan viikon pituisille leireille, joissa tavoitteena oli innostua tieteestä ja samalla oppia uutta.

Rakenna robotti! - leirillä päästiin toteuttamaan oma robotti.

Kesän aikana järjestettiin kaksi leiriä Seilin saaren upeissa maisemissa ja neljä leiriä päiväleirimuotoisena yliopiston kampuksella tai Liedon Vanhalinnassa.

Päiväleireillä tieteeseen tutustuttiin aamuyhdeksästä iltapäivä neljään. Päiväleirien teemana olivat tänä vuonna joko robotiikka, fysiikka ja tähtitiede tai biologia, maantieto ja historia.

Liedon Vanhalinnassa tutustuttiin maantieteeseen ja historiaan

Liedon Vanhalinnan päiväleirillä tutustuttiin paikalliseen kasvistoon ja tutkittiin hyönteisiä mikroskoopeilla Turun yliopiston eläinmuseon tutkijoiden avustuksella. Viikon aikana tutustuttiin myös paikan arkeologiaan ja linnavuoren historiaan. Kirjoittamista leirillä oli mahdollisimman vähän. Oppimisen toivottiin tulevan elämyksen ja kokemuksen kautta.

- Tykkään enemmän tehdä käsillä kuin lukea kirjasta. Toivoisin, että koulussakin pääsisi enemmän itse kokeilemaan, totesi leirille osallistuva Iiro innoissaan.

Myös paikan historia otettiin ohjelmassa huomioon.

- Savesta oli kiva muotoilla esineitä. Mallia piti ottaa arkeologisissa kaivauksissa täältä Vanhalinnasta kaivetuista löydöistä, joista osa on tuhat vuotta vanhoja. Huomasin savikulhoa tehdessäni, että keräilijä-metsästäjillä elämä on ollut aika vaikeaa. Me kun nykyisin ostetaan kulhot Citymarketista ja mustikat kaupan edessä olevalta parkkipaikalta, sanoi pohdiskelevan näköinen Katriina.

Kaksitoistavuotias Valtteri taas tykästyi ensimmäisenä päivänä painettuihin Lasten yliopisto T-paitoihin.

- En haluisi enää käyttää mitään muuta paitaa. Mutta äiti sanoi, että tämä on pakko laittaa pian pyykkiin. Sen takia pitää syödä varovasti, sanoi kanakastiketta varovasti maisteleva Valtteri.

Seilissä tutkittiin merta ja lepakoita

Viiden vuorokauden pituisella leirillä Seilissä tehtiin muun muassa tutkimusmatka Itämerelle sekä öinen lepakkotutkimusreissu. Mikroskoopilla päästiin tutkimaan Itämeren vettä, levää ja eläimistöä.

- Me löydettiin levänäytteistämme katkarapu. Se oli pieni, suloinen ja harmaa. Katsottiin sitä mikroskoopilla, ja sen jälkeen vapautettiin se takasin Itämereen. Epäilen, että se ei ollut edes murrosikäinen vielä, totesi löydöksiään touhukkaasti esittelevä Tia.

Tia on päättänyt hankkia viikkorahoillaan itselleen kotiin mikroskoopin.

- Sen voi viedä kotiin ja alkaa pitää mökkirannan vedestä ja eläimistöstä samanlaista tutkimuspäiväkirjaa kuin täällä leirillä on pidetty, Tia suunnitteli.

Yhtenä leiriohjaajana toimii Turun yliopistosta keväällä valmistunut luokanopettaja Eero Antila. Antilasta lasten luontainen innostus ja tiede on yhdistelmä, joka tuottaa varmasti hedelmää.

- Tuntuu, että jotain arvokasta on tapahtunut, kun lapsi innostuu asioista tutkimisen kautta. Lapsi innostuu helposti, kun asiat osataan esittää oikealla tavalla. Harva saa suurta elämystä katsoessaan koulukirjasta kuvaa katkaravusta. Uskon, että tutkimalla luontoa myös opitaan arvostamaan sitä, Antila totesi.

Lasten yliopiston toiminta koostuu tiedeaiheisista luennoista ja leireistä. Keväällä 2013 järjestetään seuraavat luennot ja kesällä 2013 järjestetään myös leirejä.  Luentojen ja leirien tarkemmat ajankohdat ja teemat tarkentuvat alkuvuodesta ja niihin ilmoittautuminen aukeaa maaliskuussa osoitteessa www.lastenyliopisto.fi. Sivulla on nähtävillä myös lisää kuvia kesän 2012 tapahtumarikkaista leiriviikoista. ​

Teksti: Eeva-Maria Soikkanen

Kuvat: Hanna Oksanen, Eeva-Maria Soikkanen