Läpimurto allergiatutkimuksessa – uudelle yhdisteelle etsitään kaupallistajaa

01.10.2015

Turkulaisyliopistojen tutkijat ovat kehittäneet ihmisten puolustuskykyä vahvistavan yhdisteen, joka torjuu siitepölyallergiaa ylivoimaisen tehokkaasti.

​Turkulaisten yliopistojen yhteistyönä tehtävää tutkimusta johtavat Reko Leino Åbo Akademista ja Johannes Savolainen Turun yliopistosta.

​Turun yliopiston ja Åbo Akademin tutkijoiden kehittämä molekyyli osoittautui tutkimuksissa erittäin tehokkaaksi allergisen tulehduksen estäjäksi. Allergiarokotteen tehosteena käytettäväksi suunnitellun yhdisteen toivotaan parantavan merkittävästi allergisesta nuhasta ja astmasta kärsivien ihmisten elämänlaatua ja työhyvinvointia.

Uusi rokotteen tehoste leikkaisi merkittävästi allergian siedätyshoidon rokotteiden määrää ja siten myös hoidon kustannuksia. Molekyyli on todettu toimivaksi mallissa, jonka lääketeollisuuden asiantuntijat katsovat luotettavasti ennustavan tehoa myös allergiapotilaissa.

Yliopistot etsivät parhaillaan yhteistyöhön halukasta yritystä viedäkseen tutkimuksen seuraavaan kliiniseen vaiheeseen, jossa yhdisteen tehoa testataan ihmisillä.  Molekyyli ja sen käyttö on suojattu kansainvälisillä patenteilla.

– Yhdisteen kaupallistaminen voi näiden tulosten avulla tapahtua piankin, jopa kuukausien tai viimeistään parin vuoden sisällä. Se tarkoittaa, että jokin yritys alkaa tuotteistaa yhdistettä lääkkeeksi. Tuotteen saaminen markkinoille, eli nopeamman ja halvemman siedätyshoidon tarjoaminen allergikoille, vie noin 5–10 vuotta, Turun yliopiston allergologian professori Johannes Savolainen sanoo.

Hän johtaa tutkimusprojektia yhdessä Åbo Akademin orgaanisen kemian professori Reko Leinon kanssa. Turkulaistutkijat kehittivät yhteistyössä ihmisen puolustusjärjestelmää vahvistavan synteettisen glykoklusterimolekyylin (trivalentti asetyloitu dimannoosi, TADM), joka jäljittelee luonnollisia sokerirakenteita.

– Yhdiste on todettu eläinkokeissa erittäin tehokkaaksi, mikä viittaa siihen, että siedätyshoidossa annostelun määrää ja kestoa voitaisiin pienentää vain murto-osaan nykyisestä. On mahdollista, että tehostetta voidaan käyttää myös ihmisillä allergisen tulehdusvasteen estämiseen esimerkiksi osana siedätyshoitoa, Leino kertoo.

Yhdisteen teho siitepölyallergiaa vastaan oli ylivoimainen verrattuna muihin rokotteiden tehosteisiin, joilla oli epätoivottuja ja tulehdusta voimistavia vaikutuksia. Professori Harri Aleniuksen tutkimusryhmä Helsingin Työterveyslaitoksella tutki molekyylin kykyä vaimentaa allergista tulehdusta heinän siitepölyallergian koe-eläinmallissa. Yhdiste esti allergisen hengitystietulehduksen kehittymisen, kun tutkijat tarkastelivat pitkäkestoisen ja kroonisen tulehduksen vaikeusastetta keuhkohuuhtelunesteestä.

Turkulaisyliopistot ovat saaneet tutkimukseen Tekesiltä yhteensä 530 000 euroa Tutkimuksesta liiketoimintaa -rahaa.

JV
Kuva: Åbo Akademin kuvapankki