Lääketieteellisen tiedekunnan publiikissa ja valatilaisuudessa kuultiin tervehdys 50 vuotta sitten valmistuneilta

07.06.2024

Lääketieteellisen tiedekunnan publiikissa perjantaina 7.6.2024 juhlistettiin valmistuneita lääketieteen lisensiaatteja, hammaslääketieteen lisensiaatteja, terveystieteiden maistereita ja filosofian maistereita sekä todistettiin lääkärin ja hammaslääkärin valatilaisuutta. Publiikkiin oli kutsuttu vieraiksi myös 50 vuotta sitten valmistuneita alumneja.

Turun Konserttitalolla järjestetyn valmistujais- ja valatilaisuuden avasi tiedekunnan dekaani Pekka Hänninen, joka onnitteli valmistuneita ja kannusti heitä jatkuvaan oppimiseen vielä valmistumisen jälkeenkin.

– Epävarmuutta vastaan paras keino on jatkuva oppiminen ja tutkittu tieto. Tieteelliselle maailmankatsomukselle on aina tarvetta, Hänninen sanoi.

Valmistuneet lääkärit ja hammaslääkärit lausuivat tilaisuudessa myös perinteisen valan varadekaani Eriika Savontauksen johdolla.

Lääkärit ja hammaslääkärit lausuivat valansa tilaisuudessa.

Valmistuneet terveystieteiden maisterit ja filosofian maisterit.

Arkkiatri Risto Pelkonen onnitteli myös vastavalmistuneita ja innosti puheessaan heitä olemaan uteliaita ja valmiita kysymään kysymyksiä.

– Maailma on nyt teille avoin ja täynnä mahdollisuuksia. Valitsemalla oman polkunne löydätte myös itsenne. Niin kauan, kun jaksatte olla uteliaita, jokainen päivä on antoisa, arkkiatri  sanoi.

Myös Varhan aluehallituksen puheenjohtaja Sanna Vauranoja esitti tilaisuudessa onnittelunsa valmistuneille ja toivoi tapaavansa heidät Varhan työpaikoilla.

Publiikkiin ja valatilaisuuteen oli lisäksi kutsuttu osallistujiksi 50 vuotta sitten valmistuneita lääkäreitä, joiden puolesta alumnien tervehdyksen esitti professori emeritus Jaakko Hartiala. Hartiala muisteli puheessaan vuonna 1967 järjestettyjä tiedekunnan valintatenttejä ja karsintakursseja, jotka poikkesivat monilta osin nykypäivän valintakokeista. Hän myös kannusti valmistuneita pitämään yhteyttä valmistumisen jälkeenkin.

– Hyvät nuoret: pitäkää huolta itsestänne ja olkaa armollisia itsellenne, Hartiala muistutti puheessaan.

Alumnit pääsivät myöhemmin samana päivänä myös tutustumaan tiedekunnan tiloihin ja erityisesti simulaatio-opetustiloihin.

Tilaisuuden päätteeksi valmistuneiden edustajat pitivät myös valmistuneiden puheenvuorot.

LL Vilma Kuvaja piti puheen valmistuneille lääkäreille.

HLL Anuer Al-Rammahi esitti puheen valmistuneille hammaslääkäreille.

TtM Johanna Finskas pitämässä puhetta valmistuneille terveystieteiden maistereille.

MSc Enas Mangoush piti valmistuneiden puheen kansainvälisestä maisteriohjelmasta valmistuneille filosofian maistereille.

Luotu 07.06.2024 | Muokattu 07.06.2024