Kymmenes Itämeri-foorumi pohti alueen taloudellista kehitystä kiristyneessä kansainvälisessä tilanteessa

30.05.2017

Kymmenen vuotta täyttävän Centrum Balticum -säätiön seminaarissa 30.5. teemana oli Itämeren alueen talous kiristyvässä kansainvälisessä tilanteessa. Alueen kehitystä käsiteltiin muun muassa turvallisuuden, vapaakaupan ja ennakoinnin näkökulmasta.

​Kymmenennen Itämeri-foorumin avajaispaneelissa puheenjohtajana toimi Centrum Balticumin johtaja, Turun yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan professori Kari Liuhto (vas.). Paneelissa alueen taloudesta keskustelivat Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell, OECD:n apulaispääsihteeri Mari Kiviniemi, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sekä Itämeren valtioiden neuvoston johtaja Maira Mora.

​Kymmenennessä Itämeri-foorumissa “Global storms and their impact on the security and economy of the Baltic Sea region” pääteemana oli kiristynyt kansainvälinen tilanne ja sen vaikutukset Itämeren alueen taloudelliseen kehitykseen. Aiheesta keskustelemassa oli laaja joukko päättäjiä, tutkijoita sekä elinkeinoelämän edustajia.

Seminaarin avajaispaneelissa alueen taloudellisen kehityksen tärkeimpänä edellytyksenä nähtiin vapaa kaupankäynti.

– Rajojen sulkeminen, kaupankäynnin rajoittaminen ja sisäänpäin kääntyminen eivät ole toimivia ratkaisuja talouden kasvattamiseen, vaan avainasemassa on vapaa kaupankäynti ja liikkuvuus, painotti OECD:n apulaispääsihteeri Mari Kiviniemi seminaarin avajaispuheenvuorossa.

Itämeren alueen valtioiden talouskasvun edellytyksenä todettiin olevan myös tiedeyhteistyön kehittäminen.

– Itämeren valtioiden yhteistyötä luodaan tiedeyhteistyön sekä myös opiskelijoiden ja opiskelijavaihdon kautta, esimerkiksi Erasmus-ohjelma on ollut tärkeässä roolissa vahvistamassa yhteyksiä valtioiden välillä. Turun yliopiston tavoitteena on edistää tieteellistä kehitystä Itämeren alueella ja tehdä Itämerestä mare scientia, tieteen meri, sanoi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Centrum Balticum on vuonna 2007 perustettu säätiö, jonka tehtävänä on tukea Itämeren alueen laaja-alaista yhteistyötä, tarjota foorumeita dialogille ja toimia siltojen rakentajana asioiden ja toimijoiden välillä. Keskuksen johtajana toimii Turun yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan professori Kari Liuhto.

Matias Suksi

Luotu 30.05.2017 | Muokattu 30.05.2017