KV-liiketoiminnan tutkijalta artikkeli organisaatioidentiteetin jatkuvuudesta strategisen muutoksen aikana

24.03.2022

Miten organisaation jäsenet kokevat organisaatioidentiteetin jatkuvuuden strategisen muutosohjelman aikana?

Tätä pohtii hiljattain verkossa esijulkaistu open access artikkeli ”Hooked on a feeling? An interpretive study of organizational identity (dis)continuity during strategic change programmes” (International Journal of Project management, in press). Artikkelissa KV-liiketoiminnan tutkijatohtori Riikka Harikkala-Laihinen kartoittaa suomalaisen perheyrityksestä yrityssijoittajan portfolioon siirtyneen organisaation työntekijöiden tunnelmia laajan strategisen muutosohjelman aikana.

Identiteetin jatkuvuutta edesauttaa selkeä viitoittaminen vanhan ja uuden organisaation välillä, mutta toisaalta yksittäisen työntekijän identiteettimuutosta hankaloittaa vahva tunneside vanhaan organisaatioon. Näin ollen strategisen muutosohjelman aikana on todennäköisesti mahdollista nähdä kolme erilaista ryhmää; 1) ne, jotka eivät enää tunnista yrityksen identiteettiä, 2) ne, jotka näkevät joitakin jatkuvuuden merkkejä, mutta eivät vielä identifioidu uuteen yritykseen täysin, ja 3) ne, jotka näkevät organisaatioidentiteetissä jatkuvuutta, jonka kautta uuteen yritykseen identifioituminen tapahtuu helpommin. Tutkimus esittelee organisaatioidentiteetin strategisten muutosohjelmien tutkimukseen tapana ymmärtää aiemmin vähän tutkittua yksilötasoa, sekä mahdollisuutena selkeästi linkittää pysyvä organisaatio muutosohjelmaan.

Lue koko artikkeli (englanniksi) täältä.

Hooked on a feeling?

Luotu 24.03.2022 | Muokattu 24.03.2022