Khalil Shahramian voitti 3MT-kilpailun

08.03.2018

Khalil Shahramian voitti Turun yliopistossa toista kertaa järjestetyn Three Minute Thesis -kilpailun. Shahramian voitti myös yleisöäänestyksen. Hänen esityksensä edustaa Turun yliopistoa Coimbra Groupin 3MT-kilpailussa.

Khalil Shahramian (vas.) oli sekä tuomariston että yleisön suosikki ja vei kisan voiton. Pablo Perez kisasi kakkoseksi.

Toista kertaa Turun yliopistossa järjestetty 3MT-kisa vesi OP-Pohjolan salin täyteen. Liki 200 kuulijaa pääsi sukeltamaan yhteensä kymmeneen tutkimukseen, joiden aiheet vaihtelivat pateteista syanobakteereien hyödyntämiseen ja hinkuyskästä ruskeaan rasvaan.

Voiton kisassa vei jo toistamiseen hammaslääketieteen tohtorikoulutettava, otsikolla Bioactive Coatings to Improve Implant-Gum Relationships & Soft Tissue Attachment Issues​ esiintynyt Khalil Shahramian. Hän kertoi tutkimustyöstään, jonka avulla hampaan menettäneille voidaan rakentaa nykyistä parempi implantti. Salaisuus on implantin kolmiosoisessa, leegomaisessa, rakenteessa.

3mt-302-480px.jpg
Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtaja Mike Nelson kiteytti tuomariston valintaperusteet kahdeksaan kysymykseen: kuinka ymmärrettävä esitys oli, kuinka kiinnostava, herättikö sen halun tietää lisää aiheesta, oliko esiintyjä itse innostunut aiheestaan, viestikö hänen ruumiinkielensä samaa, millaisen yhteyden kilpailija loi yleisöön, kuinka suuri osa esityksestä kertoi esiintyjän omasta tutkimuksesta ja tukiko ainoa sallittu dia esitystä.

– Voittajan esitys kertoi tärkeästä, miljoonia ihmisiä koskettavasta aiheesta. Se oli sulava, eläväinen, innostunut esitys, jossa oli rinnakkain huumoria ja tiedettä, tuomariston toinen jäsen, vararehtori Riitta Pyykkö totesi.

Juuri ennen voittajan julistamista Khalil Shahramiani ennätti paljastaa, että oman tutkimuksen esittäminen suurelle yleisölle avasi uusia ajatuskulkuja myös toman tutkimuksen eteenpäinviemiseen.

Toiselle sijalle nousi Pablo Perez, joka kertoi tutkimuksestaan Amazonian puustosta. Kaikkiaan finaaliin valittiin 10 kilpailijaa.
3mt-331480px.jpg
Three minute thesis on australialaisen Queenslandin yliopiston kehittämä akateeminen kilpailu. Kilpailuun voivat osallistua eurooppalaisen yliopistoyhteisön jäsenet.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Hanna Oksanen