20.08.2018

Kauppatieteellisen alan valtakunnallinen tapaaminen järjestetään Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa 20.‒21.8. Päiville kokoontuu suomalaisten kauppatieteellisten yksiköiden johtoa ja hallintoa. Vuosittaisen tapaamisen teemana on tänä vuonna ”Ekonomikoulutus disruption kohteena”.

​Kauppatieteellisen alan valtakunnallinen tapaaminen alkoi Turun yliopistossa maanantaina 20.8. Osallistujat keskustelivat Suomen Ekonomien koulutuspolitiikan asiantuntija Suvi Erikssonin johdolla suomalaisen korkeakoulutuksen tulevaisuudesta.

​Kauppatieteellisen alan valtakunnallisessa tapaamisessa pohditaan alan kehitystä ja tulevaisuuden haasteita sekä keskustellaan koko yliopistosektoria koskevista ajankohtaisista asioista. Tänä vuonna tapaaminen järjestetään Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen avasi päivien ohjelman maanantaina 20.8. Väänänen nosti puheenvuorossaan esille kaksi merkittävää ongelmaa, jotka haastavat paitsi ekonomikoulutuksen, myös koko korkeakoulutuksen kentän: yliopistojen valintajärjestelmän toimivuuden sekä yliopistokoulutuksen sisällöllisen muutoksen.

‒ Uskon, että kauppatieteiden ‒ kuten muidenkin alojen, tulisi hakea synergisiä toimintamuotoja esimerkiksi yhteisten koulutusmoduulien muodossa. Tässä mielessä kauppatieteet ovat onnellisessa asemassa: ne tarjoavat kosketuspinnan melkein kaikkiin muihin koulutusaloihin, muun muassa terveystieteisiin ja tekniikkaan. Kauppatieteet ovat myös olleet kiitettävästi eturivissä valintajärjestelmän uudistamisessa.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund jatkoi omassa puheenvuorossaan pohdintaa muun muassa jatkuvan oppimisen ja joustavuuden näkökulmista: millainen on tutkintokoulutuksen tulevaisuus. Granlund nosti esille erityisesti oppimisympäristön merkityksen.

‒ Kriittinen ajattelu, eteenpäin katsominen, ongelmanratkaisukyky ja kielitaito ovat esimerkkejä asioista, jotka eivät yliopistokoulutuksesta katoa mihinkään. Kysymys onkin se, millainen oppimisympäristö on: milloin, missä ja miten oppimista tapahtuu.

Tapaamisen avaustilaisuus jatkui Suomen Ekonomien koulutuspolitiikan asiantuntija Suvi Erikssonin osuudella, jossa osallistujat yhdessä pohtivat suomalaisen korkeakoulutuksen tulevaisuutta. Keskustelussa puhuttivat muun muassa korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio sekä yliopistojen rahoitusjärjestelmä.

TS

Luotu 20.08.2018 | Muokattu 20.08.2018