Kaarinan lukion Focus-linja perehdyttää lukiolaisen tieteelliseen ajatteluun

20.11.2017

Kaarinan lukion Focus-linjan ensimmäinen tiedeseminaari, ANIMUS, järjestettiin tiistaina 14.11. Tapahtumassa kuultiin puheenvuoroja monelta Turun yliopiston tieteen tekijältä.

​Biomateriaalitieteen professori Pekka Vallittu puhui lukioisille ANIMUS-seminaarissa 14.11..

​Kaarinan lukiossa on tänä syksynä käynnistynyt akateemisiin opintoihin valmiuksia antava Focus-linja, joka perehdyttää oppilaan tieteellisen ajattelun perusteisiin ja helpottaa siirtymistä lukioasteelta korkeakouluopintoihin.

– Tavoitteena on motivoituneiden, akateemisesti suuntautuneiden opiskelijoiden uravalinnan nopeuttaminen ja sen seurauksena nuorten aikaisempi siirtyminen työelämään. Linja tukee opiskelijan henkilökohtaisen opinto-ohjelman suunnittelua tulevien akateemisten jatko-opintojen kannalta, kertoo Kristiina Tarkiainen, toinen linjan koordinaattoreista.

– Linjalla haetaan ratkaisuja muutamiin lukiokoulutuksen peruskysymyksiin: Voidaanko ylöspäin eriyttämisellä saada kokonaisuuden kannalta parempia oppimistuloksia? Paraneeko koko ikäluokan suoritustaso? Onko toiminnalla mahdollista lisätä koulutuksellista tasa-arvoa, lisää linjan toinen koordinaattori Noora Nieminen.

Niemisen ja Tarkiaisen mukaan lukioilla ja korkeakouluilla on mahdollisuus yhdessä kehittää Suomen koulutusjärjestelmää yhdistämällä lukio-opinnot kiinteämmin tuleviin akateemisiin jatko-opintoihin. Näin yhteiskunnan osaamispotentiaalia voidaan identifioida ja rikastaa jo varhaisessa vaiheessa.

– Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan motivoituneiden opiskelijoiden tukemista korkeakouluyhteistyöllä sekä pedagogisilla ratkaisuilla jo lukioaikana, koordinaattorit linjaavat.

Focus-linjan koordinaattorit Noora Nieminen ja Kristiina Tarkiainen juonsivat seminaaria.

Turun yliopiston tutkijat mukana linjan tiedeseminaarissa

Tiistaina 14.11. järjestettiin Kaarinan lukion Focus-linjan ensimmäinen tiedeseminaari, ANIMUS. Seminaarissa kuultiin puheenvuoroja monelta Turun yliopiston tieteen tekijältä, turkulaisilta liike-elämän vaikuttajilta sekä poliitikko Ville Niinistöltä.

Seminaarissa puhunut Turun yliopiston biomateriaalitieteen professori Pekka Vallittu piti tilaisuutta todella tervetulleena yhteistyön avauksena lukion ja yliopiston välille:

– Tilaisuus oli upea ja puheet monipuolisia. Uskon, että lukiolaiset saivat paljon intoa ja ajatuksia tulevaisuutensa pohtimiseen. Tällaiset tapahtumat luovat varmasti myös yhteistyötä yliopiston ja lukion opetuksen välille, Vallittu sanoo.

Tapahtumassa kuultiin puheenvuoro myös Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtajalta Ilari Sääksjärveltä. Sääksjärven mukaan seminaari ja siellä vallinnut hieno yhteishenki innosti myös esiintyjiä.

– Seminaari oli hieno avaus Kaarinan lukiolta. Erilaisia teemoja käsitelleet puheet nivoutuivat mielenkiintoiseksi kokonaisuudeksi, jota täydensivät myös kauniit musiikkiesitykset, Sääksjärvi kertoo.

Katso ANIMUS-seminaarin esitykset: http://kaarinanlukio.fi/animus/

Lisätietoa Kaarinan lukion Focus-linjasta: http://kaarinanlukio.fi/focus-linja/