Jukka Westermarck: “Turkuun tarvitaan syöpäkeskus”

30.10.2014

Syöpäkeskuksen perustaminen Turkuun helpottaisi tutkimustulosten siirtämistä käytännön hoitotyöhön, totesi Jukka Westermarck puheenvuorollaan Turun Syöpätutkijat Ry:n symposiumissa 29.10.2014. Yhdistys järjesti 25-vuotisjuhlansa kunniaksi Turun yliopistossa syöpätutkimuksen symposiumin, joka kokosi alan tutkijat yhteen.

Kalervo Väänänen (vas.), Toivo Salmi, Jukka Westermarck, Klaus Elenius ja Krister Wennerberg puhuivat Turun Syöpätutkijat Ry:n symposiumissa. Tilaisuudessa luennoi myös Peter Boström.

​Suomi tarvitsee kansallisen syöpäkeskusohjelman ja Turku syöpäkeskuksen. Tätä mieltä on Turun yliopiston biotekniikan keskuksen tutkimusjohtaja Jukka Westermarck, joka oli yksi symposiumin puhujista. Westermarckin mukaan syöpäkeskuksessa tehtäisiin kliinistä tutkimusta, perustutkimusta sekä kliinisiä kokeita. Lisäksi keskus tarjoaisi lääkäreille mahdollisuuden tehdä tutkimusta ja toisin päin.

– Syöpäkeskus mahdollistaisi potilaiden paremman hoidon sekä lisäisi tutkimuksen ja hoidon laatua. Tällä hetkellä tutkimustulosten hyödyntäminen hoitotyössä ei toimi tarpeeksi hyvin, Westermarck totesi.

Turkulainen syöpätutkimus on kansallisesti ja kansainvälisesti mitattuna erittäin korkeatasoista. Viime vuonna molemmat Syöpäsäätiön suurstipendit myönnettiin Turun yliopiston syöpätutkijoille: syöpäsolujen viestintämekanismeja tutkivalle Klaus Eleniukselle ja rintasyövän etäpesäkkeiden muodostumiseen vaikuttavan lääkehoidon taustaa selvittävälle Johanna Ivaskalle. Elenius oli yksi Turun Syöpätutkijat Ry:n symposiumin key note -puhujista.

Turun Syöpätutkijat Ry (Turku Cancer Research Society) on Turun yliopistossa työskentelevien syöpätutkijoiden perustama yhdistys, joka täyttää kuluvana vuonna 25 vuotta. Yhdistys pyrkii edistämään Turussa tehtävää syöpätutkimusta tarjoamalla jäsenistölleen foorumin, jossa kokoontua, verkostoitua ja keskustella.

Teksti ja kuva: Jenni Valta

Luotu 30.10.2014 | Muokattu 27.07.2021