Jukka Kola aloitti kautensa rehtorina: ”Kaikki rakentuu luottamukselle”

06.08.2019

Jukka Kola aloitti viisivuotisen rehtorinkautensa Turun yliopistossa 1.8.2019. Huhtikuusta saakka Turun yliopiston organisaatioon ja ihmisiin tutustumassa ollut Kola odottaa innolla uutta lukuvuotta, ensimmäistään Turun yliopiston johdossa.

Jukka Kola rehtori

– Odotan sitä, että päästään tekemään töitä ja luomaan toimintatapoja, ehkä uusiakin. Yliopistoon tutustuessani kohtasin paljon mielenkiintoista, josta uuden tehtävän alkaessa on rakentunut innostusta. Asiat voivat olla hyvin vahvalla pohjalla – niin kuin ne pääasiassa ovatkin – mutta silti kuitenkin aina myös vähän paremmin. Turun yliopistossa on hyvä yhteistyön henki jo nyt, mutta varmasti voidaan päästä vielä aidompaan ja avoimempaan yhteistyöhön. Kaikki rakentuu luottamukselle siitä, että olemme yksi yhteisö, joka puhaltaa yhteen hiileen, rehtori Kola sanoo.

Kola on johtanut Turun yliopiston käynnissä olevaa strategiatyötä keväästä saakka. Hän uskoo, että yhä tiiviimmän yliopiston sisäisen ja myös ulkoisen yhteistyön avulla Turun yliopisto on entistäkin vahvempi vaikuttaja ja houkuttelevampi yhteistyökumppani. Laadukas toiminta on kaiken perusta ja mahdollistaa tuloksekkaan toiminnan.

– Kun yksikkö on riittävän vahva, se on laajemmin houkutteleva yhteistyökumppani. On myös tärkeää, että olemme proaktiivisesti vaikuttamassa siihen, mitä yhteiskunnassa tapahtuu – tämä tapahtuu juuri yhteistyön keinoin.

Yliopiston johtamiseen liittyvät arkipäiväiset työt ovat jo hyvässä vauhdissa. Yksi mieluisimmista elokuun asioista on uusien opiskelijoiden tapaaminen perinteisissä rehtorin kättelyissä.

– Yksi yliopiston hienoista piirteistä on se, että meille tulee joka syksy muutama tuhat uutta ihmistä osaksi yhteisöämme. Uudet opiskelijat, samoin kuin uudet työntekijät, pitävät yhteisömme vireänä ja raikkaana tuodessaan tuoretta ajattelua ja erilaisia näkemyksiä. Uusille opiskelijoille kerron mielelläni yliopistosta ja kuulen, miten he ovat meille päätyneet. Aion pitää esillä myös ensi vuoden satavuotisjuhlavuotta: hieno etappi on yliopistolle myös paikka miettiä tulevaisuutta, miten nyt eteenpäin, Kola sanoo.

Jukka Kola arvioi, että lukuvuosi alkaa kaikissa yliopistoissa lähivuosia mukavammissa merkeissä.

– Kyllähän valtakunnan hallituksen päätös lisärahoituksesta vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin. Toivon ja uskon, että se vaikuttaa myös siihen, miten meillä lähdetään tulevaisuutta ajattelemaan. Joka tapauksessa tämä suunnanmuutos on kohti parempaa.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Heikki Kettunen