Juho-Antti Mäkelälle Unto Outila -palkinto

06.11.2018

Turun yliopiston tutkija Juho-Antti Mäkelä on saanut vuoden 2018 Unto Uotila -palkinnon. Mäkelä on kansainvälisesti meritoitunut miesten lisääntymisbiologian tutkija.

​Juho-Antti Mäkelä ja Suomen Endokrinologiyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Satu Vehkavaara (kuva: Jyrki Mustonen).

Juho-Antti Mäkelä teki spermatogeneesin säätelymekanismeja käsittelevän väitöskirjansa Turun yliopiston biolääketieteen laitoksella Jorma Topparin ohjauksessa. Väitöstyön jälkeen hän työskenteli Australiassa Monash Universityn tutkijana kiveksen kantasoluekspertin Robin Hobssin johtamassa tutkimusryhmässä.

Menestyksekäs postdoc-kausi tuotti mm. julkaisun Nature Communications –lehdessä. Julkaisussa tunnistettiin elegantilla tavalla uusia erilaistumattomien kivesten kantasolujen dynaamisia vaiheita.

Postdoc-kauden jälkeen Mäkelä palasi Turun yliopiston biolääketieteen laitokselle, jossa hän on jatkanut kantasolututkimusta. Lisäksi Mäkelä on osallistunut useisiin muihin miehen lisääntymisterveyttä, spermatogeneesin mekanismeja ja siittiövälitteistä epigeneettistä periytymistä selvittäviin projekteihin.

– Mäkelä on äärimmäisen osaava tutkija, joka on ohjannut menestyksekkäästi nuorempia tutkijoita. Hänellä on vahva kiinnostus tieteeseen ja uusin tutkimustuloksiin. Mäkelän osaaminen ja motivaatio tarjoavat hyvät edellytykset itsenäisen tutkimuslinjan johtamiseen ja tulevaisuuden tieteellisten läpimurtojen tekemiseen endokrinologian alalla, palkinnon perusteissa mainitaan.

Suomen Endokrinologiyhdistys jakaa Unto Uotila -palkinnon ansioituneelle nuorelle endokrinologian tutkijalle joka toinen vuosi.

TJ

Luotu 06.11.2018 | Muokattu 06.11.2018