Juhlakirja professori Matti Wibergille

19.12.2014

Valtio-opin professori Matti Wibergin 60-vuotispäivän ja akateemisen uran juhlistamiseksi hänen kollegansa ja ystävänsä ovat julkaisseet teoksen ”The Serious Game of Politics. Festschrift for Matti Wiberg”.

​Teoksessa tarkastellaan politiikkaa pelinä. Artikkeleissa käsitellään Wibergin tutkimusuralla keskeisiä aiheita kuten parlamentteja, lainsäädäntöä ja muita instituutioita sekä poliittista luottamusta ja hallitusten legitimiteettiä.

Teoksen kirjoittajina on 15 Matti Wibergin koti- ja ulkomaista kollegaa, entistä oppilasta ja työtoveria. Teoksen ovat toimittaneet professorit Tapio Raunio ja Hannu Nurmi.

– Wiberg muistuttaa meitä siitä, että politiikka on vakavaa peliä ja korostaa toimijoiden useita mahdollisuuksia vaikuttaa päätöksentekoon. Hänen tarkkaavainen ja utelias mielensä ei jätä politiikan piiloon jääviä tai vähemmän ilmiselviä kiviä kääntämättä, mitkä saattavat jäädä muilta tutkijoilta huomaamatta, teoksen toimittajat toteavat englanninkielisen teoksen esipuheessa.

Matti Wiberg on toiminut Turun yliopiston valtio-opin professorina vuodesta 2002 ja hän on kansainvälisesti tunnettu parlamenttien ja poliittisten instituutioiden tutkija. Wiberg on uransa aikana toiminut myös Valtiotieteellisen yhdistyksen hallituksessa sekä varapuheenjohtajana, ja vuonna 2003 hänestä tuli Suomalaisen tiedeakatemian jäsen. Lisäksi hän on uransa aikana toiminut aktiivisesti kansainvälisissä politiikan tutkimuksen organisaatioissa. Suomessa Wiberg tunnetaan aktiivisena yhteiskunnallisena keskustelijana.

LR

Luotu 19.12.2014 | Muokattu 19.12.2014