Itämeren satamilla melko myönteiset lähitulevaisuuden näkymät
23.07.2013
Itämeren satamabarometrista selviää, että globaali- ja EU-tason talous on kuluvan vuoden aikana, finanssi- ja talouskriisin jälkimainingeissa, elpymässä hyvin verkkaisesti.
Baltic Port Index (BPI), joka antaa yleiskuvan Itämeren satamien odotuksista tulevalle vuodelle, on jonkin verran noussut. BPI on nyt 29 (vuonna 2012 BPI 25), mikä tarkoittaa, että satamien näkymät vuodelle 2014 ovat enemmän positiivisia kuin negatiivisia.
Yli puolet barometriin vastanneista satamista uskoo maltilliseen talouskehitykseen Itämeren alueella vuonna 2014. Viime vuoden barometriin nähden, satamien usko talouskasvuun on yleisellä tasolla hieman vahvistunut ja aikaisempaa harvempi satama ennustaa talouskehityksen enää hidastuvan nykyisestä. Rahtivolyymien kehitykseen satamissa uskotaan talouden yleistä kehitystä voimakkaammin. Kaksi kolmesta vastaajasatamasta luottaa jonkinasteiseen rahtivolyymien kasvuun.
Kaikkien rahtityyppimäärien odotetaan kasvavan Itämerellä vuonna 2014, joskin kuivan irtorahdin ja erityisesti muun kuivarahdin (ml. yksikköliikenne kuten kontit ja ro-ro liikenne) määrien otaksutaan kehittyvän nestemäistä irtotavaraa voimakkaammin.
Satamien investointiaktiviteetti aikaisempaa laimeampaa
Viime vuoden barometriin verrattuna harvempi satama arvelee satamansa investointien kuitenkaan kasvavan vuonna 2014. Yksi kolmesta satamasta ennakoi kasvua, kun taas yksi viidestä olettaa satamansa investointiaktiviteetin laskevan. Arviot satamakapasiteettien muutoksista ovat pysyneet viime vuoteen verrattuna lähes muuttumattomina – joka toisen sataman ennakoidessa oman kapasiteettinsa kasvua.
Ympäristömääräysten merkitys korostuu edelleen
Vuodentakaisen barometrin erityisteemaa, ”Ympäristömääräysten vaikutus satamiin”, on jatkettu myös tämän vuoden barometrissa, koska ympäristömääräysten aiheuttamat seuraukset ja taloudelliset vaikutukset ovat monelle satamalle edelleen epäselvät. Rikkidirektiivi koetaan satamissa suurimmaksi yksittäiseksi toimintaan ja investointeihin vaikuttavasta ympäristömääräyksestä. Satamista 85 prosenttia ilmoittaa rikkidirektiivin ainakin jossain määrin olevan toimintansa kannalta merkityksellinen asia.
Itämeren satamabarometri, Baltic Port Barometer 2013, tarjoaa tietoa Itämeren satamien kehityksestä arvioimalla satamien liiketoiminnan ja liikenteen näkymiä koko Itämeren alueella lyhyellä aikavälillä. Barometri on laadittu elektronisen kyselyn kautta 52 Itämeren sataman johdon edustajilta saaduista vastauksista. Kysely toteutettiin kesä–heinäkuussa 2013 ja sen suoritti Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus yhteistyössä Baltic Ports Organisationin kanssa.
>> Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus
Itämeren satamabarometri, Baltic Port Barometer 2013, tarjoaa tietoa Itämeren satamien kehityksestä arvioimalla satamien liiketoiminnan ja liikenteen näkymiä koko Itämeren alueella lyhyellä aikavälillä. Barometri on laadittu elektronisen kyselyn kautta 52 Itämeren sataman johdon edustajilta saaduista vastauksista. Kysely toteutettiin kesä–heinäkuussa 2013 ja sen suoritti Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus yhteistyössä Baltic Ports Organisationin kanssa.
>> Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus