Itämeren satamien rahtivolyymit huipussaan vuonna 2011

01.11.2012

Rahtia käsiteltiin vuonna 2011 yhteensä 839,0 miljoonaa tonnia, mikä oli 3,7 % enemmän kuin vuonna 2010. Venäläisen Ust-Lugan sataman vahvan kasvun seurauksena puolet Itämeren 10 suurimmasta satamasta sijaitsee nyt Suomenlahdella.

​Itämeren satamissa käsiteltiin vuonna 2011 rahtia enemmän kuin aikaisemmin. Rahtivolyymit kasvoivat Ruotsia ja Puolaa lukuun ottamatta kaikissa Itämeren maissa.

– Rahtivolyymien kasvu Itämerellä on viimeisen kuuden vuoden aikana keskittynyt enimmäkseen itäisen Itämeren suuriin satamiin, kertoo tutkimusasiantuntija Elisa Holma Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksesta.

Ust-Lugan sataman rahtivolyymit lähes kaksinkertaistuivat vuonna 2011 ja satama nousi 10 Itämeren suurimman sataman joukkoon. Myös Klaipedan satamassa koettiin vahvaa kasvua, kun taas Gdanskin ja Primorskin satamien volyymit putosivat eniten.

Nestemäinen irtorahti oli edelleen selvästi suurin rahtityyppi. Suurin osa tästä on öljyä. Suurin kasvu edelliseen vuoteen nähden koettiin kuitenkin kansainvälisessä kuivarahdissa (+7 %), kun taas nestemäinen irtorahti pysyi edellisen vuoden tasolla. Konttivolyymit kasvoivat 18 %:n vuosivauhtia.

Satamat odottavat varovaisen myönteistä talouden ja rahtivolyymien kehitystä ensi vuonna

Talouden hidastumisen alettua Euroopassa ei ole ollut juuri merkkejä vahvemmasta kehityksestä. Itämeren alueen talouden ennakoidaan IMF:n talousennusteen mukaan kuitenkin kasvavan hieman tänä vuonna. Suomessa kehityksen odotetaan olevan Itämeren alueen heikointa.

Itämeren satamabarometrin 2012 mukaan satamilla on varovaisen myönteisiä odotuksia talouden ja rahtivolyymien kasvusta tänä ja ensi vuonna, vaikkakin odotukset tämän vuoden osalta ovat selvästi viime vuonna ennakoitua heikommat. Näkemykset ovat selvästi positiivisimpia itäisellä Itämerellä, missä myös taloudellisen kasvun ennakoidaan olevan vahvinta. Heinä - elokuussa toteutettuun barometriin osallistui yhteensä 53 satamien edustajaa Itämereltä.

Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen tuottama Itämeren satamien markkinatutkimuspaketti 2012 julkaistiin Tallinnassa Satama12Port-konferenssissa 25.10.2012. Paketti sisältää kattavat tiedot Itämeren satamissa käsitellyistä rahtimääristä, ajankohtaiskatsauksen kuluvan vuoden markkinatilanteeseen ja satamien johtoportaan näkemyksiä sekä talouden että meriliikenteen kehityksestä Itämerellä.

Luotu 01.11.2012 | Muokattu 28.10.2020